IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо Lada Samara не успя да помогне на АвтоВАЗ

Моделът с предно предаване трябваше да модернизира производителя си, но закъсня фатално

След като се налага като най-големият и най-популярен производител на автомобили в СССР, в края на 70-те АвтоВАЗ все повече се нуждае от нов и модерен полъх в скромната си гама, която включва единствено модели, създадени на базата на Fiat 124, който все пак е с техника от 60-те години, както и високопроходимата Нива. Затова и управата на компанията със седалище в Толиати все по-усилено се говори за автомобил с предно задвижване и по-модерни технологии, които поне в някаква степен да отговарят на западната конкуренция и да имат шанс на пазарите извън рамките на СИВ.


Lada Samara


Всъщност, решението за производството на Samara е взето на още на 16 септември 1978 г., като намерението е да се създаде автомобил със силен потенциал за продажби на западноевропейските експортни пазари. Проектиран е изцяло от ВАЗ. Коефициентът на аеродинамично съпротивление е 0,36, което не е никак лошо постижение за онези времена.


Lada Samara


В крайна сметка ВАЗ 2108, по-известен като Lada Samara, стъпва на пазара през 1984 година и се произвежда близо 30 години - чак до 2013 г. Името на модела Samara първоначално се използва само за моделите, предназначени за износ, докато в Съветския съюз същият модел се нарича Sputnik.

През годините моделът се произвежда във варианти хечбек с три и пет врати, както и като седан с четири врати. Означенията на трите версии са съответно 2108, 2109 и 21099. Така нареченото второ поколение, излязло през 1997 година, на практика не е нищо повече от фейслифт с леки промени по дизайна и техниката. Тогава означенията на модела се сменят на 2113, 2114 и 2115.


Lada Samara


Предното окачване е с модерна конструкция тип Макферсън, отзад е с торсионна греда. Кормилното управление използва зъбна рейка - за първи път в автомобил, създаден в Съветския съюз. Автомобилът се предлага с атмосферни бензинови двигатели 1.1 (от 1990 г.), 1.3 и 1.5 (от 1988 г.). Има и редки версии с двигател 1.6 и дори такива с Ванкелов двигател.

Твърди се, че при разработването на новото двигателно семейство са взели участие и Porsche. Популярният 1,3-литров карбураторен двигател е с мощност 65 к.с. при 5600 оборота в минута и има максимален въртящ момент от 97 Нм при 3500 оборота в минута. Тягата се предава на предните колела през петстепенна трансмисия, което също е модерно решение за автомобил, идващ от СССР през онези времена.


Lada Samara


Първите автомобили слизат от монтажния конвейер на 18 декември 1984 г.  През 1987 година моделът започва да се изнася във Великобритания и има нелеката задача да се конкурира с Ford Escort и Peugeot 309, което обаче се оказва нелека задача предвид факта, че от времето, когато е конструиран самия автомобил до момента, в който започва да се изнася, минава близо едно десетилетия. Samara стига дори до екзотични пазари като Австралия и Уругвай.

0 от 500
  • #14
    2 rate up comment 3 rate down comment
    абе ( преди 6 месеца )
    странни хора сте голям процент от българите - расли по време на соца изучени, изхранени станали големи хора бели глави вече а се късат да плюят и руската техника и въобще цялата им промишленост и култура абе България няма кола собствено производстви а Русия все пак има, верно имат кусури но ... абее Ладичките са нелоши коли
  • #13
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Самара е проектирана от Порше в техния център във Вайсзах.Там е проектиран и Сеат Ибиза и си приличат доста.
  • #12
    6 rate up comment 2 rate down comment
    До 3 ( преди 8 месеца )
    Единствената причина някой да си купи руска трошка е цената. А тя е такава, защото това са морално остарели талиги, които са непретенциозни, лесни за производство и не отговарят на всички стандарти, на които отговарят западните. Западните компании отдавна си спряха тези модели, иначе в тази малка ниша мАсква нищо нямаше да може да продаде. Когато става дума за автомобил за по-тежък терен, Нива и УАЗ върши някаква работа за малко пари. Но нищо не представляват спрямо Паджеро, Jeep и т.н.
  • #11
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Ладата криво-ляво я направиха с помощ от Запада, с огромно закъснение и хронични дефекти, типично по руски. Но най-смешно беше положението с новия мАсквич, дето не успяха да му направят новия двигател и сложиха стария и то под ъгъл, за да се събере. Надлъжен с предно предаване и с огромна скоростна кутия, с пета скорост, която може да се включи само надолу или с попътен вятър. Огледалата взеха от Самара и заради различния наклон на прозорците, висяха надолу. Толкова за руската промишленост!
  • #10
    12 rate up comment 4 rate down comment
    До Класика ( преди 8 месеца )
    Не знам какво си е купил Ралф Шумахер, но знам, че съм карал доста соц коли, включително такава лада. И най-скромният Голф беше като гост от бъдещето на техния фон.
  • #9
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Голф 2 се произвежда от 1983 до 1992. И е като космически кораб спрямо тази съветска колица.
  • #8
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Джуганаа ( преди 8 месеца )
    За цър ву лии , като нормални обувки са на същата цена, не зная защо модернатора ме цензурира ?!
  • #7
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Джугана ( преди 8 месеца )
    Мии как да дадеш пари за ***?!
  • #6
    12 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Да са се продавали колко да са се продавали. През 80-те когато са били що-годе адекватни може. Но 90-те и след 2000 в западна Европа конглокираха Бентли и Ролс Ройс по брой продажби. Купувани предимно от руски емигранти от носталгия, колекционери и Нива за бедни горски стопанства.
  • #5
    13 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Ало, третия - даже според руските източници ладите се продаваха в стотици пъти по малко от Голф в Западна европа.