Внедряване, скорост и производителност! Оливър Блуме, изпълнителен директор на Volkswagen, твърди, че компанията трябва да се съсредоточи върху тези точки в бъдеще. На пръв поглед това не звучи обезпокоително. Всъщност обаче последният ден на капиталовия пазар на групата в края на юни доведе до малка промяна в парадигмата.
Новото мото е „Стойност спрямо обем“. Казано по друг начин - качество вместо количество. Самият Блуме говори за нов модел на управление, който „дава приоритет на устойчивото, печелившо създаване на стойност преди растежа на обема". Volkswagen, някога глобален крал на продажбите, очевидно вече не се стреми към тази титла.
С оглед на сегашната ситуация възниква съмнението, че става дума и за признание. Защото във VW нещата наистина не вървят гладко. Компанията направи 76 милиарда евро през първото тримесечие на годината - с 22% повече в сравнение с предходната година. Продажбите и производството също се увеличиха значително на годишна база - съответно с 6,5 и 11,2%.
Някои ключови цифри обаче се четат като лоши поличби. Доставките на важния, развиващ се пазар на Китай са намалели с 14,5% между януари и март. Volkswagen уверява, че доставките трябва да се възстановят през годината. Но короната в средния клас вече веднъж беше загубена. Местният конкурент BYD изпревари Volkswagen и Toyota по пазарен дял на китайския пазар, където VW беше лидер от 80-те години на миналия век.
Едновременно с това започнаха проблеми у дома. Първото тримесечие мина добера за Volkswagen, но перспективите са мрачни. Вестник Handelsblatt вече съощи, че както производството, така и търсенето в Европа очевидно са в застой. Това не засяга само Volkswagen, но и всички големи немски производители.
Между януари и май VW, неговото дъщерно дружество Audi, BMW и Mercedes са произвели половин милион коли по-малко в Европа, отколкото през първите пет месеца на последната предпандемична 2019 година. Позовавайки се на данни от индустриалната услуга Marklines, това е спад от 20%. По време на пандемията търсенето на автомобили -нови и употребявани, рязко нарасна. В същото време доставките забавят производството. Благодарение на по-високите цени производителите в крайна сметка се възползваха от тази изключителна ситуация. Липсващите компоненти вече не са проблем. Но германските автомобилни гиганти сега се борят с липсата на търсене.
Преди всичко превозните средства, които трябва да бъдат основата на индустрията за бъдеще, вече не се продават. „Входящите поръчки за електрически автомобили в индустрията са с 30 до 50% под предходната година“, каза Томас Пекрун, вицепрезидент на Централната асоциация на германската автомобилна търговия (ZDK), като се опасява, че нещата ще се влошат още повече към края на годината.
До края на тримесечието натрупаните поръчки бяха отработени и производителите вече не можеха да налагат високи цени. VW отчете натрупани поръчки от 1,8 милиона автомобила в Западна Европа, включително 260 000 електрически коли. „Клиентското търсене на автомобили на Volkswagen Group остава високо“, каза тогава компанията.
Нещата обаче не са оптимистични. Според индекса на настроението на ifo настоящата бизнес ситуация сред автомобилните производители се е подобрила. Но очакванията са, че съответният показател падна за пети пореден път до минус 56,9 пункта след минус 10,3 пункта през май. Последният път, когато стойностите бяха толкова ниски, беше по време на финансовата криза от 2008 г. Тогава индексът на очакванията падна до минус 67,8 пункта.
„Има голяма несигурност сред производителите на автомобили, както в началото на войната в Украйна или когато рискът от газ за индустрията се увеличи значително през есента“, коментира данните експертът Оливър Фалк от Ifo Оливър Фалк, който е ръководител на Центъра за индустриална организация и нови технологии.
Това, което тормози индустрията в Европа, е „Ефектът Хавана“, тъй като инфлацията прави всичко по-скъпо. Повишаването на лихвените проценти също прави покупките – в случая автовобили, финансирани със заем, още по-недостъпни. Много частни клиенти просто карат сегашната си кола по-дълго време. Феноменът е кръстен на кубинската столица. Поради ембаргото на САЩ от 1962 г. много кубинци все още карат ретро-коли от 40-те и 50-те години на миналия век.
Разбира се, няма как нещата да бъдат толкова зле. Въпреки това „ефектът на Хавана“ оказва огромен натиск върху търсенето. Следователно остава въпросът дали поточните линии ще останат неподвижни, след като натрупаните поръчки бъдат намалени. VW и Audi произвеждат 60% от своите автомобили за европейския пазар в страната. При Mercedes той е 79%, докатоBMW сглобява автомобилите си почти изцяло в германски заводи.
В индустрията вече се носи слух, че автомобилните гиганти дори изкуствено удължават намаляването на поръчките. В противен случай служителите биха стояли без работа. Според данните на Marklines производителите са увеличили продажбите на електромобили много рязко, като някои цифри изглеждат нереално. Mercedes, например, е регистрирал 33 000 електромобила в Европа между януари и май 2023 г., което е увеличение от над 16 800 пъти в сравнение със същия период на 2019 г. По това време са регистрирани по-малко от 200 електрически превозни средства Mercedes. Но това по никакъв начин не компенсира загубите на компанията от колите с двигатели с вътрешно горене.
Регистрациите тази година възлизат на почти 200 000 – само малко повече от половината от продажбите на модели на Mercedes с ДВГ между януари и май 2019 г. Подобно е положението при VW, Audi и BMW. Регистрациите при тях са спаднали между 32 и 42%. Това са стотици хиляди автомобили с вътрешно горене.
„Като цяло германските производители на автомобили пропуснаха началото на масовия пазар на електронна мобилност - обяснява Клаус Валтер, управляващ директор на Freiburger Vermögensmanagement. - Tesla не само продължава да бъде технологичен лидер. Що се отнася до малките и достъпни модели, азиатските производители са настигнали германските и дори са ги изпреварили. Докато в Германия все още работим върху съответните масови модели за следващите няколко години, в Китай те вече слизат от поточната линия.“
Добрата новина за Германия като местоположение е, че производителите няма да трябва непременно да се преместват, за да оцелеят. За да привлекат по-млади потребителски групи обаче, автомобилните компании ще трябва да отговарят на други изисквания за цифрови връзки и забавления. „Този път вероятно можем да научим нещо от Китай. Например от иновативна компания като BYD, която произведе шест от десетте най-продавани електрически коли в света през 2022 г.", казва още Валтер.