Една от най-очакваните премиери на Goodwood Festival of Speed следващата седмица ще е този Aim EV Sport 01. Това е елегантно спортно купе с електрическо задвижване, което комбинира 483 конски сили с тегло от само 1428 килограма. Създала го е японска компания, която е напълно готова да го пусне в серийно - макар и лимитирано - производство.
Най-интересното нещо в тази кола обаче е друго: името на дизайнера. За създаването й от пенсия се е завърнал самият Широ Накамура, бивш главен дизайнер на Nissan, Infiniti и Isuzu, и едно от най-влиятелните имена в автомобилната индустрия за последния четвърт век. След 18 години като шеф на дизайна в Nissan, Накамура се пенсионира през 2017 (едно от последните му интервюта бе за Automedia.bg и "Колела"), и след това създаде своe собствено ателие. Първият продукт на това ателие е именно Aim EV Sport 01.
Самата компания Aim съществува от 1998 и има достатъчно опит в моторния спорт, включително и с разработването на V10 двигател, който през 2010 завърши на четвърто място в 24-те часа на Льо Ман.
EV Sport 01 използва алуминиева рама, корпус от въглероден композит и вдигащи се нагоре врати. Автомобилът е дълъг едва 3.88 метра, малко под Mazda MX-5, но въпреки това носи внушителна 81-киловатчасова батерия. Отзад този Aim има по един електромотор за всяко колело. Все още няма данни за ускорение, максимална скорост и пр. - те вероятно ще бъдат обявени в Гудууд.
10 емблематични дизайна на Широ Накамура (ГАЛЕРИЯ):
Eто откъде тръгна цялата кросоувър-лудост, която вече 17 години тресе световния пазар. Накамура убеди началниците си да създадат два отделни дизайнерски центъра на Nissan - един в Европа и един в Калифорния. Европейският създаде Qashqai. Разбира се, кросоувъри имаше и преди това, от Toyota RAV4 до Лада Нива - функционални автомобили с добра проходимост, пригодени и за употреба по нормални пътища. Но Qashqai подходи към проблема от другата страна, използвайки за основа комфортен лек автомобил, повдигнат за повече практичност и приключенско усещане. Година по-късно на пазара вече имаше шест такива модела, две години по-късно - 19.