fallback

Глобалните продажби на електромобили скочиха с 32%

Лидери в световен мащаб са два модела на Tesla, следвани от един на BYD

Глобалните продажби на пътнически електрически превозни средства (EV) през първото тримесечие на 2023 г. са нараснали с 32% на годишна база, показват най-новите изследвания на агенцията за пазарни проучвания Counterpoint Research.

 

 

Данните са за продажби на едро, т.е. доставки от заводи на съответната марка/фирма. За електромобили се разглеждат само BEV и PHEV. Хибридните електромобили и превозните средства с горивни клетки (FCV) не са включени в това проучване.

Tesla Model Y остава най-продаваният модел в световен мащаб, следван от Model 3 и китайският Song на BYD. През първото тримесечие на 2023 г. Model Y постигна забележителното постижение, като стана най-продаваният модел лек автомобил в света, надминавайки дори превозните средства с конвенционално гориво. Първите 10 по продажби EV модели представляват 37% от общите продажби на EV през трите месеца.

 

 

 

Една на всеки седем продадени коли е електромобил. Електрическите автомобили с батерии (BEV) представляват 73% от всички продажби на EV през тримесечието, докато хибридните електрически автомобили (PHEV) са останалата част.

САЩ изпревариха Германия и станаха вторият по големина пазар на електромобили в света за този период на годината, докато Китай остава лидер. В азиатската държава продажбите на електромобили отбелязаха забележителен ръст от 29% на годишна база, въпреки спада от 12% в общите продажби на пътнически превозни средства в страната.

 

 

В САЩ продажбите на електромобили скочиха с над 79% на годишна база през тримесечието. Първите 10 автомобилни групи, включващи 48 автомобилни марки, доминираха световния пазар на електромобили през трите месеца на 2023-а, заемайки три четвърти от общите глобални продажби на електромобили.

Коментирайки динамиката на пазара, анализаторът Абик Макержи казва: „Глобалните продажби на EV се движат до голяма степен от Китай, като 56% от общите продажби на EV през трите месеца идват от този пазар. Премахването на субсидията за закупуване на NEV (автомобили с нови източници на енергия) в Китай доведе до по-ниски от очакваните продажби на EV през януари 2023 г.

 

 

Tesla намали цените на своите модели в световен мащаб през януари, след което други автомобилни марки обявиха подобни намаления, започвайки от февруари, което помогна за увеличаване на продажбите.

През февруари и март почти 40 автомобилни производителя, включително BYD, NIO, Xpeng, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Nissan, Honda и Toyota намалиха цените на своите автомобили с няколкостотин долара до десетки хиляди, което в крайна сметка предизвика конкурентна ценова война в Китай. Първоначално се смяташе, че ценовата война ще приключи скоро и производителите на оригинално оборудване ще се възползват от увеличените продажби. Въпреки това, тъй като ценовата война продължава, няколко автомобилни производители в Китай отчетоха намалени печалби и дори загуби.

 

 

За пазарните перспективи, старши анализатор Соумен Мандал казва: „Въпреки че продажбите на превозни средства с традиционни двигатели с вътрешно горене (ICE) останаха стабилни през първото тримесечие на 2023 г. в сравнение с тези през предходния период, значителният ръст в продажбите на EV показва бърз преход от традиционни превозни средства до електромобили.

До края на 2023 г. се очаква глобалните продажби на EV да надхвърлят 14,5 милиона единици. С прилагането на субсидията за данъчен кредит за EV в САЩ, продажбите на EV в страната се очаква да се увеличат значително тази година. За да изпълнят критериите за допустимост за данъчен кредит, производителите започват да си партнират с доставчици на батерии и създават заводи за производство на батерии в Северна Америка. Следователно САЩ са готови да надминат ЕС в надпреварата за производство на EV батерии“.

 

fallback
  • #19
    До 25 ( преди 1 година )
    Не ги мисли! През 2033 ще са малко хората които са навъртяли 1 милион километра за да им се наложи да сменят батерии, а повечето хора ще сменят автомобилите защото са остарели и ще си свалят батериите за допълнително ползване още 10-20 год. за съхранение на енергия. Ако някой иска да си кара автомобила повече от милион километра просто ще вземе някоя почти нова батерия на 100-200 000 км. на цена на която биха я изкупили за рециклиране - 3-4000$ или нова за 5-6000$ която се зарежда за 5 мин.
  • #18
    Истина ( преди 1 година )
    значи ще видим прогреса на зелените през 2033 година когато трябва да си изхвърлят някъде батериите и трябва да си купят нови. Ще е както с телефоните, новата няма да е съвместима със стария електромобил и ще трябва да се изхвърли цялата кола. Да му мислят всички през 2035 когато осъзнаят, че ще трябва да си купят кола с ДВГ!
  • #17
    До 23 ( преди 1 година )
    Сега онези господа антиелектрици, ще те засипят със заглавия как тока на нощна ще се вдигне 150% и ще застигне и изпревари по цена дневната тарифа. После ще изпаднат в когнитивен дисонанс и ще твърдят точно обратното, защото тока на нощна щял да се вдигне само с 4 ст, като им кажеш че грешат, единствената грешка която ще намерят, е че са забравили ДДС и цената ще се вдигне с 5 стотинки и ще стане 19 стотинки за нощна тарифа. Тази игра сме я играли вече. Целта им е да се правят на най-глупавите.
  • #16
    анонимен ( преди 1 година )
    Цената на тока ще се вдигне с 3.6 %, тоест по-малко от 1 стотинка.
  • #15
    До 21 ( преди 1 година )
    Говори с цифри и факти? Колко ще се вдигне тока за битови потребители на нощна от сегашните 14 стотинки? Ако до 1 Юли 100км изминати с електромобил струват 2,80лв, колко ще струват след увеличението? На всеки 1 Юли цената на тока се коригира спрямо инфлацията. Тази година инфлацията беше над 10% и за да се задържи цената на миналогодишното ниво, ако си плащал 100лв миналата година, сега сметката трябва да бъде 110 лв. Колко повече от 110 лв ще е да видим с колко е по-скъп тока?
  • #14
    До 6 ( преди 1 година )
    "Произвели 50 електромобила миналата година,тази година обещават да са 65 и се бием в гърдите какъв ръст сме постигнали." Прав си колега, не става толкова бързо колкото им се иска на антиелектриците. След толкова напъни само 14,5 милиона тази година. С тези 32% догодина ще са само 19 милиона, което са почти нищо. През 2025 нищожните 25 милиона. 2026 малко повече - 33 милиона и чак през 2027 ще станат повече от ДВГ 44 милиона. Много ще са през 2028 - 60 милиона електрички. Чак тогава, не утре.
  • #13
    Шминти ( преди 1 година )
    Тези които са си построили фотоволтаични централи за да си ги ползват са на печалба, защото дори само спестеното от таксите за пренос и ддс за киловатчас им плаща вноските по кредита за фотоволтаични централи. Дори някой да им подарява тока на 0 лв за киловатчас. Следващото нещо за инвестиции ще са батериите, за да купуват ток за без пари през деня и да го продават скъпо през нощта. Електромобилите по подразбиране идват с доста батерии в тях и е въпрос на време да се ползват за тази цел.
  • #12
    Шминтеритчо ( преди 1 година )
    Пак си изпаднал в когнитивен дисонанс и твърдиш две противоположни неща едновременно. Хубаво е да си избереш дали тока се е вдигнал и фотоволтаичните централи печелят безумно много пари или е на нулеви цени и затова фотоволтаичните централи са на загуба, защото няма как и двете да са вярни. Истината е че печалбарите които засяха фотоволтаичните централи на черноземните почви за да печелят пари от продажба са на загуба, а от това ще печелят електромобилите през следващите 30 години от експлоатац
  • #11
    анонимен ( преди 1 година )
    Доста слаб резултат въпреки свалянето на цените и големите субсидии които се раздават.
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    "Тепърва се започва EV революцията. " - 15 години спа ли, бе?
fallback
Последни