Производството на текущата Skoda Fabia Combi приключи миналия ноември, а сега чехите обявиха официално, че се отказват от модела. Плановете на марката предвиждаха неговото ново поколение да бъде качена на конвейера през тази година, но новият екологичен стандарт Евро 7 налага промяна.
През 2020 г. Томас Шефер, който по това време беше главен изпълнителен директор на Skoda, а сега е ръководител на марката Volkswagen, обяви, че Skoda пусне нова Fabia Combi на пазара тази година, тъй като марката е поела ангажимент да предлага достъпна и практична мобилност в началните сегменти.
„Постигането на новите цели за емисии с предстоящото законодателство Евро е свързано с много високи разходи. Затова и можем да обявим, че комбито Fabia няма да получи наследник“, каза говорител на Skoda пред Automotive News Europe.
Всъщност, това е последното малко комби, което все още се продаваше в Европа. Съперници на Skoda в нишовия сегмент бяха Renault с Clio и Peugeot с 207. Чехите успяха да продадат 3013 бройки от модела през първото тримесечие, което е спад с 49% спрямо същия период на миналата година.
През последните години производителите на автомобили все повече изместиха фокуса си от малки хечбеци и комбито към SUV, тъй като се стремят да увеличат маржовете в сегмент, който е уязвим на покачване на цените, както поради засиленото законодателство, така и по-високите разходи за суровини.
Изпълнителният директор на Skoda - Клаус Зелмер още през април предупреди, че регулациите за емисиите Eвро 7, както се предлагат в момента, ще означават сериозно увеличение на разходите за Fabia.
„Искаме да уважаваме климата, но ако настоящият проект стане реалност до 2025 г., ще трябва да поставим технология в колата, която или все още не е разработена, или е толкова скъпа, че автомобил от 15 000 евро в Европа вече ще струва 18 000-20 000 евро", обясни Зелмер.
Новите екологичен стандарт трябва да влезе в сила през юли 2025 г., като голяма част от производителите вече се обявиха срещу въвеждането му. Причината е, че те трябва да вложат огромни средства в нови технологии за постигане на ниски вредни емисии, вместо същите пари да отидат за разработка и производство на електромобили.