Автомобилните производители измислиха подъл начин да поддържат цените на колите си високи, като прибягват до умишлен престой на конвейерите и в складовете и така създават изкуствен дефицит на автомобили. Така те губят от продажби и пазарен дял, но запазват печалбите си високи, информира Businessinsider.
В разгара на пандемията от коронавирус производителите свикнаха да получават високи цени. Тогава дилърите не можаха да се сдобият с достатъчно машини поради ограничения на предлагането вследствие на недостига на микрочипове. Този период обаче отминава, но компаниите са намерили начин да поддържат нивото на цените и големите печалби за всяка кола.
Анализатори на Deutsche Bank са установили, че Ford, GM и Stellantis са имали съответно 63, 47 и 69 дни престой на налични автомобили, а средната стойност за предлагане в индустрията е 35 дни.
Освен това експертите забелязват, че най-евтините конфигурации на колите се изтеглят от пазара, което кара клиентите да плащат повече. А и в добавка самите колите поскъпват, но фирмите са по-малко склонни да актуализират моделите, спестявайки пари.
„Някои компании се стремят да управляват активно нивата на запасите с планирани престои, както се вижда от производствените заводи GM във Форт Уейн, допълват анализаторите. Умишленото затваряне на заводи за кратки периоди може да бъде начин да се ограничи броят на наличните превозни средства. Въпреки, че нивата на складовите наличности са се повишили значително през последните месеци, анализаторите прогнозират, че цените няма да се върнат на предишните нива.
„Опитът с COVID показа както на автомобилните производители, така и на дилърите, предимствата от по-високите маржове и намалените продажби - казва Карл Брауер, изпълнителен анализатор в iSeeCars.com пред Insider. - Подозирам, че има осъзнаване, че наличието на по-малко купувачи с пари има своите предимства. Поне в близко бъдеще.“
Така производителите на автомобили искат да запазят възможности за купувачите стеснени и целят да няма натрупване на запаси от коли. Това е ненормално, особено за американската автомобилна индустрия. Преди производителите даваха приоритет на обема и пазарния дял, но сега това е за сметка на печалбите, допълва изданието.
Според Ед Ким, президент и главен анализатор в автомобилната изследователска компания AutoPacific, купувачите не трябва непременно да виждат малките наличности на някои производители като сигнал за голямо търсене на превозно средство, за което ще трябва да платят много пори. Наличието на по-малко автомобили може да е умишлено.
Но някои сегменти, като компактни и средни SUV, винаги ще бъдат популярни, независимо от пандемията, и вероятно ще бъдат с по-високи цени. Но други модели, като седани например, губят популярност и е възможно да се произвеждат по-малко.