fallback

Защо електромобилите имат толкова скучни имена?

Названия като Toyota bZ4X, Honda e:Ny1 и VW ID.3 едва ли ще издържат изпитанията на времето

Много превозни средства имат имена, които съществуват от повече от 20 години – дори когато оригиналния модел е претърпял тотална промяна. Porsche 911 беше представено през 1965 г., една година след като Toyota показа първата си Corolla. Дебютирайки през 1934 г., Chevrolet Suburban е най-старият модел в САЩ.

През последните няколко години автомобилните производители се надпреварват да електрифицират гамата си и да пускат нови превозни средства с темпове, невиждани от десетилетия. Шофирането само на ток предлага по-чист, по-тих и в крайна сметка по-евтин начин за пътуване.

В същото време обаче компании трябва да измислят и атрактивни названия на новите си продукти, то това не върви никак добре. Вземете, например, Toyota. Компанията усъвършенства превозните средства, захранвани от батерии, от края на 90-те години на миналия век и най-накрая представи първия си напълно електрически автомобил за масовия пазар през 2022 г. Името му е bZ4X.

В случая „bZ“ означава емисии „над нулата“, 4 се отнася до задвижването на четирите колела, а X означава форма на кросоувър. За да не остане по-назад, Honda обяви, че нейното второ електрическо превозно средство ще се казва e:Ny1. Към това може да се добави и Volkswagen, където имаме ID.3, ID.4 и ID.Buzz, например. Със сигурност всичко това обърква редовия фен на марката.

„Честно казано, много от тези имена просто се опитват са кажат твърде много на хората. А всъщност важни са три неща – името да се запомня лесно, да заслужава внимание и да се отличава в съответната категория. И когато човек го погледне за първи път, да може да го разбере напълно", обяснява Дейвид Пласек, основател на Lexicon Branding – маркетингова компания, която помага за създаване на имена на различни продукти. Нейна заслуга е появата на Subaru Outback и Honda Ridgeline.

Повечето нови имена на електромобили не отговарят на посочените изисквания. Те или се придържат твърде много към традицията, за да получат нужното внимание, или са толкова отличаващи се, че няма как да бъдат запомнени.

Името на автомобила също може да има по-малко значение за потребителите от неговата цена, гама, характеристики и естетика. Но като упражнение в маркетинга, множеството тромави имена на електромобили представляват пропусната възможност, категорични са експерти от индустрията.

Tesla, например, може да не е успя да изпише „SEXY“ с четирите си модела, както беше планирано – „Model E“ беше търговска марка на Ford шест години преди Илон Мъск да пусне своя седан, но опитът беше също толкова запомнящ се, заслужаващ внимание и демонстриращ различен подход.

Има обаче имена, които просто се залепват върху отделни букви и стават все по-неясни с увеличаване на броя на различните версии на съответни модели. Пример за това е Audi, който пусна основния си електрически автомобил като „E-tron” (достатъчно разумна идея), но сега има множество е-тронове, включително и оригиналния, както и един много различен E-tron GT.

Mercedes направи нещо подобно – електрически модели на компанията се казват EQS, EQA, EQB и EQE, както и EQS SUV, EQB SUV и EQE SUV. За да бъде още по-голяма объркването, при топ-версиите се появява AMG, което допълнително усложнява положението. В същото време Polestar, който допреди години беше част от Volvo, възприе подхода на iPhone - първата му кола, която вече не се произвежда, беше просто 1. Сега има 2, а 3 идва скоро. Със сигурност ще има още.

Като цяло, най-добрите имена на електромобилите вероятно не трябва да са акроними или смесица от букви, а да бъдат свежи, забавни за казване и да подсказват нулеви вредни емисии. За съжаление, такива примери в момента има съвсем малко...

fallback
  • #8
    До 7 ( преди 1 година )
    Цифрите са най-малкия проблем. За доказателство, всеки знае какво е 911 или 190. Или пък bmw трета серия или модел 3. Както виждаш и комбинацията между думи и цифри също работи. Проблемът са буквите, а не цифрите. Букви които не представляват никаква смислена дума, а звучат като генерирана сложна парола от произволна комбинация на цифри и букви и знаци с цел да е невъзможно да бъде запомнена дори да я видиш и дори да си я записал и повтарял много пъти.
  • #7
    Ъндърстенд? ( преди 1 година )
    Виждам, че някои хора в коментарите въобще не зацепват за какво говорим тук... Докато слагате цифри в името сте в грешка.
  • #6
    AI ( преди 1 година )
    защото вече изкуствен интелект ви измисля всичко, затова и имената на колите са толкова прости.
  • #5
    До 3 ( преди 1 година )
    "На сутринта няма да мога да кажа нито едно от изброените имена"Те точно на това разчитат тези от pr отдела и маркетолозите на toyota и повечето изброени. Ако искаш да си купиш електрическия модел на toyota поне един месец да му запомниш името. Всеки път когато кажеш на някой, че смяташ да си купиш би зет фор екс , те гледат учудено и те питат какво е това и ти накрая се взимаш една corolla, защото всеки знае какво е това и не изглеждаш странен.
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Защото "eco", "blue", "green" ги използваха за да рекламират чистите като сутрешна роса дизели и вече не върви да кръстят електрическия голф "блумоушън"
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    На сутринта няма да мога да кажа нито едно от изброените имена на моделите, въпреки че съм ги срещал през последните години.
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    Много е забавно, когато сложат неуспешният опит на япончетата като главна снимка на стария за електромобили. Все едно да сложат дървен плуг на статия за модерни трактори.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Точно както и самите коли, bZ4X не може да се постави в една категория с ID.4. Първото е произволна комбинация от малки и големи букви и цифри, точно като парола, а второто е логична, кратка и последователна схема за именуване. Същото е и при моделите. Джапанката е зле съшит Франкенщайн от технологии, които Тойотка не разбира и без съмнение най-лошият електромобил на пазара. Германецът е много-добър, универсален боец, който не блести с нищо, но и с нищо не се излага.
fallback
Последни