Много се говори за потенциала на китайските автомобили, като конкурентни цени и подобряване на качеството са най-добрите им оръжия за спечелване на приличен пазарен дял извън азиатската държава. И се твърди, че това е заплаха за традиционните производители в Европа и САЩ.
Но наистина ли идва тази масивна китайска вълна? Преди да се отговори на този въпрос, важно е уточнението какво е „китайски автомобил“, пише италианското издание на Мotor1.
Китай бързо се превърна в мощен износител на автомобили, благодарение на огромния си производствен капацитет, сравнително ниските заплати и факта, че е научил много от западните производители за последните 20 години.
През първото тримесечие на тази година Китай стана най-големият износител на автомобили в света, като изпревари Япония и Германия за първи път. Местни компании са доставили общо 1,069 милиона коли, а на второ място е Япония с 1,047 милиона бройки.
Повечето от изнасяните автомобили обаче са сглобени от европейски и американски производители - Tesla, BMW, Volvo, Smart, Polestar, Dacia, Buick, Chevrolet, Lincoln и Lotus са сред марките, които произвеждат автомобили в Китай и ги изнасят на пазари като Европа и САЩ. Дори и да са произведени в Китай обаче, тези коли не трябва да се смятат за китайски, пише авторът на анализа Фелипе Муньос - специалист по автомобилна индустрия в JATO Dynamics.
От другата страна са автомобили на местни производители, предназначени предимно за вътрешния пазар, който обаче е за около 25-28 милиона броя годишно. Други автомобили се изнасят като „чисто“ китайски, като се започне от дизайна през разработката и крайното производство. Това са марки като Changan, BYD, MG, Chery, Haval, NIO, Xpeng, JAC, Hongqi, Dongfeng, Wuling и други.
Днешната реалност обаче показва, че групата на „чистите“ китайски марки далеч не е основен играч на пазари като европейския, да не говорим за пълното отсъствие на пазара в САЩ. Според последните данни на JATO, китайските марки представляват само 2% от общите нови регистрации на леки автомобили в Европа до април 2023 г.
Това са само 85 900 единици, регистрирани между януари и април. Обемът се е увеличил със 102% в сравнение със същия период на 2022 г., когато тези автомобили представляват 1,2% от общите регистрации. Растежът е огромен, това е сигурно. Но въпреки увеличаването на предлагането и относително конкурентните цени, европейските потребители все още не са склонни да купуват тези нови марки.
Интересен факт от резултатите в Европа за първите четири месеца на тази година е силното присъствие на MG. Информацията разкрива, че коли на MG представляват малко над две трети от обема на китайските автомобилни марки или 59 200 единици. MG бързо се изкачва в класацията, особено в сегмента на електрическите превозни средства, благодарение на много конкурентни продукти като най-новия MG 4, който влезе в европейския топ 10 за електромобили през април.
MG основава бързия си растеж не само на завладяващи автомобили, но и на „игра“ на западната карта чрез марка, която все още е призната за британска. Настоящият MG проектира и произвежда всички свои автомобили в Китай, но се позиционира като марка от Великобритания. Вероятно това е причината, поради която успя да намери по-добра позиция на пазари като в Европа, отколкото китайските си колеги.
Въпросът е колко време ще отнеме на китайските марки да разрешат проблемите с репутацията си в чужбина. Ценообразуването може да бъде добър начин за привличане на клиенти, но няма да е достатъчно, за да промени негативното възприятие на много хора по света.