fallback

Stellantis заложи на сярата за електрическото бъдеще

Технологията на Lyten ще намали теглото на батериите от 500 до едва 100 кг

Гигантът Stellantis ще заложи на литиево-сярната технология за електрическия преход. Компанията, създадена след обединението на Peugeot-Citroen с Fiat-Chrysler, вече инвестира сериозно в стартъпа Lyten, един от пионерите в тази област.                       При литиево-серните батерии катодът не е от никел, манган и кобалт, както при повечето литиево-йонни батерии, а от сяра. Технологията има няколко съществени предимства: доста по-лека е (има приблизително плътността на водата), има висока енергийна плътност - около 550 ватчаса на килограм, сравнено със 150-260 ватчаса при литиево-йонните батерии, и на всичкото отгоре е по-евтина. Още през 2008 подобна батерия бе използвана при тогавашния рекорд за полет със зареждан от слънцето самолет - Zephyr 6 (повече за различните типове батерии на бъдещето можете да прочетете тук).

За съжаление обаче литиево-сярната батерия има и недостатъци. Най-същественият е по-краткият живот - едва около 1200-1500 цикъла, докато литиево-йонните батерии спокойно изкарват по 3000. Базираната в Сан Хоте Lyten работи основно върху отстраняването на този недостатък и на повишения риск от корозия. Компанията смята, че с използването на усъвършенствани графенови елементи може да повиши енергийната плътност до цели 900 ватчаса на килограм - и да пусне подобна батерия в масово производство след две до три години. При подобна енергийна плътност батерията в електромобил от ранга на Tesla Model Y би тежала едва около 90 килограма вместо сегашните 445 кг.            Централата на Lyten в Сан Хосе, Калифорния          Ключовете към успеха са в две открития на Lyten: 3D графенът (материал, получаван от природен газ) и т. нар. Sulphur Caging - начин да се преодолее високата реактивност на сярата и краткият живот на този тип батерии.

Шефът на Stellantis Карлос Тавареш отдавна е скептичен към възможностите на днешните литиево-йонни батерии, и към наличието на достатъчно природни ресурси за тях, ако всички ги възприемат масово. Технологията на Lyten на практика елиминира никела, кобалта и мангана, понижавайки с 60% въглеродния отпечатък от производството на батерията. Намалява също зависимостта от разпръснати по цял свят доставчици. "Впечатлени сме от потенциала на тази технология да осигури чиста, безопасна и достъпна в ценово отношение мобилност", коментира Тавареш след посещение в централата на Lyten.            

fallback
  • #30
    анонимен ( преди 1 година )
    "Аз пиша и за други защото не е само Тесла с литиево-йонни. Мъск казва, че живота на батериите им е 500 до 800 000 км " - В идеални условия! И да, има и такива. Но има и доста примери за обратнот
  • #29
    анонимен ( преди 1 година )
    " За такива като тебе които шофират по 1500 км без да спират да пикаят и да се хранят, ще направят 450 кг батерия с 1500 км пробег. " - Не е сам това. Вкъщи ми излиза 11 стотиник на квч. На ЕВН-ските изчадия ми излиза левче и повече.
  • #28
    анонимен ( преди 1 година )
    Ок, ама като ги направят, тогава! Един съвет, дето научих от тек. средите - НИКОГА не се надявай на продукт, който се обещава, но не е още създаден ...
  • #27
    сяра ( преди 1 година )
    да, то и без това стелантис смърди на сяра яко.
  • #26
    Анонимен ( преди 1 година )
    Нещо не е така както е написано. Дори да не подобрят, тези литиево-серни батерии, те пак са два пъти по-добри от литиево йонните и биха били масово използвани, но не са. Защо?Два пъти по- краткият живот, може да се компенсира с два пъти по-голяма батерия. Ще има същият живот като сегашните, същото тегло, но с двоен пробег с едно зареждане.
  • #25
    До 24 ( преди 1 година )
    Прав си за форм фактора, но разликата не е само в него. Това е съвсем друг вид батерии със сух електрод, който никой досега не е произвеждал и затова среща трудности с мащабното производство. Вероятно голяма част от батериите са брак. Намери ли статия за проучването където има доста повече подробности за тестовете, че не мога всичко да копирам тук?
  • #24
    анонимен ( преди 1 година )
    Тези неща ги знам но форм фактора едва ли прави коренна разлика и едва ли 46 80 батерия има в пъти повече живот от 18 65 само защото клетките са по-големи и все още 46 80 в Европа няма и не се планира за тази година..
  • #23
    До 22 ( преди 1 година )
    Тоест нищо не знаеш. Tesla използва 18 65 батерии за тесла модел s x, 46 80 батерии за част от продукцията на тесла модел y в тексас, 21 70 батерии за тесла модел y и тесла модел 3, както и отскоро ползва блейд батерии произвеждани от сочените за най-големият им конглокент BYD. И това е само форм фактора. Химиите отделно. Производителите отделно, защото тесла ползва батерии от почти всички световноизвестни производители в света и ползвам всичко най-добро което се появи на пазара. Защо не и серни
  • #22
    До 21 ( преди 1 година )
    Доколкото знам е за Тесла 3 с 2170 батерия
  • #21
    До 20 ( преди 1 година )
    За най-добрите технологии на батериите в момента по пътищата ли говорим или ще търсим най-лошите от преди 15 години? А илон мъск тези километри за новите 46 80 батерии ли ги е казал, че аз нещо си спомням за някакви 3,5 милиона километра, естествено в лаборатория разбира се като брой цикли.
fallback
Последни