Гигантът Stellantis ще заложи на литиево-сярната технология за електрическия преход. Компанията, създадена след обединението на Peugeot-Citroen с Fiat-Chrysler, вече инвестира сериозно в стартъпа Lyten, един от пионерите в тази област.
За съжаление обаче литиево-сярната батерия има и недостатъци. Най-същественият е по-краткият живот - едва около 1200-1500 цикъла, докато литиево-йонните батерии спокойно изкарват по 3000. Базираната в Сан Хоте Lyten работи основно върху отстраняването на този недостатък и на повишения риск от корозия. Компанията смята, че с използването на усъвършенствани графенови елементи може да повиши енергийната плътност до цели 900 ватчаса на килограм - и да пусне подобна батерия в масово производство след две до три години. При подобна енергийна плътност батерията в електромобил от ранга на Tesla Model Y би тежала едва около 90 килограма вместо сегашните 445 кг.
Шефът на Stellantis Карлос Тавареш отдавна е скептичен към възможностите на днешните литиево-йонни батерии, и към наличието на достатъчно природни ресурси за тях, ако всички ги възприемат масово. Технологията на Lyten на практика елиминира никела, кобалта и мангана, понижавайки с 60% въглеродния отпечатък от производството на батерията. Намалява също зависимостта от разпръснати по цял свят доставчици. "Впечатлени сме от потенциала на тази технология да осигури чиста, безопасна и достъпна в ценово отношение мобилност", коментира Тавареш след посещение в централата на Lyten.