fallback

Stellantis заложи на сярата за електрическото бъдеще

Технологията на Lyten ще намали теглото на батериите от 500 до едва 100 кг

Гигантът Stellantis ще заложи на литиево-сярната технология за електрическия преход. Компанията, създадена след обединението на Peugeot-Citroen с Fiat-Chrysler, вече инвестира сериозно в стартъпа Lyten, един от пионерите в тази област.                       При литиево-серните батерии катодът не е от никел, манган и кобалт, както при повечето литиево-йонни батерии, а от сяра. Технологията има няколко съществени предимства: доста по-лека е (има приблизително плътността на водата), има висока енергийна плътност - около 550 ватчаса на килограм, сравнено със 150-260 ватчаса при литиево-йонните батерии, и на всичкото отгоре е по-евтина. Още през 2008 подобна батерия бе използвана при тогавашния рекорд за полет със зареждан от слънцето самолет - Zephyr 6 (повече за различните типове батерии на бъдещето можете да прочетете тук).

За съжаление обаче литиево-сярната батерия има и недостатъци. Най-същественият е по-краткият живот - едва около 1200-1500 цикъла, докато литиево-йонните батерии спокойно изкарват по 3000. Базираната в Сан Хоте Lyten работи основно върху отстраняването на този недостатък и на повишения риск от корозия. Компанията смята, че с използването на усъвършенствани графенови елементи може да повиши енергийната плътност до цели 900 ватчаса на килограм - и да пусне подобна батерия в масово производство след две до три години. При подобна енергийна плътност батерията в електромобил от ранга на Tesla Model Y би тежала едва около 90 килограма вместо сегашните 445 кг.            Централата на Lyten в Сан Хосе, Калифорния          Ключовете към успеха са в две открития на Lyten: 3D графенът (материал, получаван от природен газ) и т. нар. Sulphur Caging - начин да се преодолее високата реактивност на сярата и краткият живот на този тип батерии.

Шефът на Stellantis Карлос Тавареш отдавна е скептичен към възможностите на днешните литиево-йонни батерии, и към наличието на достатъчно природни ресурси за тях, ако всички ги възприемат масово. Технологията на Lyten на практика елиминира никела, кобалта и мангана, понижавайки с 60% въглеродния отпечатък от производството на батерията. Намалява също зависимостта от разпръснати по цял свят доставчици. "Впечатлени сме от потенциала на тази технология да осигури чиста, безопасна и достъпна в ценово отношение мобилност", коментира Тавареш след посещение в централата на Lyten.            

fallback
  • #20
    До 18 ( преди 1 година )
    Аз пиша и за други защото не е само Тесла с литиево-йонни. Мъск казва, че живота на батериите им е 500 до 800 000 км
  • #19
    Шменти ( преди 1 година )
    Какъв ти е проблемът, ако до 2026 не успеят да я подобрят до планираните 5 пъти по лека батерия от тази на Тесла и си остане на настоящото постигнато ниво от само три пъти по- лека батерия? Тогава през 2026 година ще пуснат батерия 300 кг която да изминава 1 000 км и пак ще е 150 кг по-лека от тази на Тесла. За такива като тебе които шофират по 1500 км без да спират да пикаят и да се хранят, ще направят 450 кг батерия с 1500 км пробег. Не са ли ти достатъчни за да чакаш 2500 км толкова упорито?
  • #18
    До 12 ( преди 1 година )
    А защо мислиш, че автомобилите на tesla няма да могат да изкарат по 1 милион километра с една батерия? Дори и най-старите скапани батерии на тесла модел s от 2014 година които бяха от лаптопи и имаха склонност към прегряване, постигнаха 1 милион километра като трета батерия на онзи който мина е1,6 милиона километра. Първата изкара 500 000. Дадоха му по-малка оборотна с която на въртя стотина хиляди и с последната премина 1,6 милиона за автомобила. И първите им двигатели бяха шит. Смени 8 броя
  • #17
    До 13 ( преди 1 година )
    8 години ама обичайно 160 000 км гаранция така, че напълно съответства на под 600 цикъла като ест за да изкара толкова малко трябва вечно да зареждаш бързо до 100% и да караш винаги с 160км/ч за което трябва да не си наред освен ако нямаш излишни пари за батерия..
  • #16
    до 11 ( преди 1 година )
    познанията по аритметика от 2-и клас за съжаление не са достатъчно солидна основа в този случай. Не става автоматично да разделиш 500,000 км на 1000 :D
  • #15
    До 7 ( преди 1 година )
    През 2012 година toyota показаха работещ прототип. Но ако беше слушал илон мъск щеше да знаеш, че по света има хиляди работещи прототипи на какви ли не батерии, но проблема не е да направиш прототип а да започнеш да го произвеждаш масово, което също не е чак толкова голям проблем. Проблемът е да произвеждаш масово, но на приемлива цена което се оказва най-големият проблем. Колкото и да е добра батерията, ако струва скъпо, няма кой да я купи.
  • #14
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Тамън се навих да си взема една електричка с тия чудни батерии... ама те още на баща си в срамотиите били. Язък! Докат' додат ше ми мине мерака :D Днес имаше статия за проучване на iSeeCars изледвали близо 1 мил ЕЛ (дет се вика всичките :D ) Заключението: За ел плащаш 50% повече отколкото за ДВГ, но се карат по-малко от ДВГ - средно пробегът с 30% по-малко. С две думи ЕЛ е да седиш и да си го гледаш - ако искаш кола да си свършиш работа или да ти направи кефа избора е ДВГ!!!
  • #13
    до 10 ( преди 1 година )
    Боравиш с доста стари данни. Още към 2018-2019 средното за влаганите в електромобили батерии бе 2000 цикъла. При 600 цикъла да дадеш 8 години гаранция за батерията би било много зрелищно икономическо самоубийство :D
  • #12
    До 10 ( преди 1 година )
    Защото ако е както го казваш реално повечето електромобили би трябвало да могаг да изкарат 1 000 000 км ако се щади батерията ..
  • #11
    До 10 ( преди 1 година )
    До сега рекордьорите по пробег с 1 батерия са с по 500 000 км от електромобили които имат по около 500км пробег. Ти да си чел поне някой електромобил с 150км да му изкара батерията 300 000км или нещо подобно тоест да изкара поне 2 000 цикъла?
fallback
Последни