Топлото време настъпва и по пътищата се появява все повече автомобили, за които техните шофьори трябва да се погрижат. Освен традиционните обслужване (ако такова се налага) и почистване (измиване), които са задължителни, някои водачи правят и други „подобрения“ по колите си. Някои, например, премахват филтъра на купето и го оставят на съхранение до есента.
Това са най-вече хора, които не предвиждат през лятото да карат колата си в градски условия. По правило те са с дълъг стаж зад волана и си имат свои разбирания за поддръжката на автомобила им. И тъй като след зимата този филтър е замърсен сериозно, което провокира образуването на конденз по стените на вентилационната система - особено при пролетни температурни промени или при дъжд, той се сваля, почиства се и се прибира някъде.
Подобни действия обаче са правилни само отчасти. Консумативът наистина може да се намокри, но всичко зависи от дизайна на конкретната кола и нейното състояние. Например, при Volvo 850 от 1996 г. или някои под-стари модели на Audi, филтърът се намира под предното стъкло. И ако дренажните отвори също са запушени, тогава водата определено ще падне върху него. Това ще доведе до запотяване на стъклата и до образуване на мухъл. Плюс това, патогенните бактерии ще проникнат в кабината.
При съвременните автомобили обаче схемата е такава, че филтърът, който предпазва купето, е разположен много ниско долу и е доста трудно влагата да проникне в него. Следователно той ще бъде мръсен, но сух. Затова е по-добре да се почисти дренажната система, така водата да може свободно да излиза. Тогава влагата няма да създава проблеми и няма да се появи корозия в скрити кухини.
Освен това, през пролетта се появява силен алерген - растителен прашец, а тепърва започват и ремонтите по пътищата, които вдигат прах и мръсотия. Освен това отработените газове не се изпаряват никъде. Дори да планирате да прекарате цялото лято извън града, все пак ще ви се наложи да отидете до магазина.
И като резултат от премахването на филтъра всичко това ще влезе влезе в купето през въздуховодите. Мръсотията ще наруши движението на амортисьорите, които контролират разпределението на въздушните потоци. В допълнение, това ще причини корозия на сърцевината на нагревателя и изпарителя на климатика.
За да почистите или смените скъп изпарител, в някои случаи е необходимо да демонтирате предния панел, а тази работа струва много пари. Затова е по-добре да не отстранявате филтъра, а да го подсушавате и сменяте редовно. Така ще избегнете разрушителни ремонти и ще запазите здравето на белите си дробове.