През декември Европейският съюз забрани почти целия внос на суров петрол по море от Русия. Два месеца по-късно ЕС удължи забраната за гориво от Русия. Тези правила обаче не попречиха на страни като Индия да купуват евтин руски петрол, да го преработват например в дизелово гориво и да го доставят на Европа с надценка.
Азиатската държава е на път да се превърне в най-големия доставчик на петролни продукти в Европа този месец, като същевременно купува рекордни обеми руски петрол, според данни, събрани от Bloomberg и от анализаторската компания Kpler. През април обемът на доставките на петролни продукти от Индия за ЕС се е увеличил от 143 000 барела на 365 000 барела на ден.
„Руският петрол се завръща в Европа въпреки всички санкции, а Индия, която увеличава износа си на гориво на Запад, е добър пример за това“, казва Виктор Катона, водещ петролен анализатор.
Развитието на този вид доставки има смесени последици за ЕС. От една страна, блокът се нуждае от алтернативни източници на дизелово гориво сега, след като прекъсна директните потоци от Русия, която беше негов основен доставчик.
Това обаче в крайна сметка не намалява търсенето на руски петрол, а само води до допълнителни транспортни разходи и надценки за ЕС. Това също означава по-голяма конкуренция за европейските рафинерии, които нямат достъп до евтин руски петрол..
Главният изпълнителен директор на Repsol SA - Джосу Йон Имаз, каза, че руският дизел навлиза незаконно в Европа и призова властите да спрат тези доставки. Той обаче не говореше за търговия през Индия, а за потока на дизелово гориво, което идва директно от Русия, по т.нар. сиви канали. Предварително разследване, проведено от испанските власти не откри доказателства, че руско дизелово гориво е влязло в страната и в ЕС, като това бе здаявено от правителствен служител, добавяйки, че разследването продължава.
Според данни на Kpler обемът на вноса на петролни продукти в Европа от Индия ще надхвърли 360 000 барела на ден, като това е малко над вноса от Саудитска Арабия. А през април пристигането на руски суров петрол в Индия ще надхвърли 2 милиона барела на ден, което е почти 44% от общия внос на петрол в страната.
Ще припомним, че повече от половината от доставките на руски петрол по море бяха предназначени за Европейския съюз и Г-7, преди блокът да започне да намалява покупките в отговор на нахлуването на страната в Украйна в началото на 2022 г.