Преди 29 години - на 1 май 1994 г., се случва най-мистериозният и необясним инцидент в историята на Формула 1. Легендарният Айртон Сена, който е на върха на кариерата си, се блъсна в бетонни огради със скорост над 200 км/ч. Въпреки, че лекарите правят всичко по силите си, трикратният световен шампион умира от тежките наранявания.
На годишните от един от най-черните дни в историята на автомобилните спортове изданието Autonews се опитва да възпроизведе случилото се преди 29 години по време на състезателния уикенд за Гран при на Сан Марино, както и последвалите го събития.
28 април - Сена пристига в Италия
11:00 - Адриана Галисто, приятелката на Сена, опакова багажа му, който е малък. Айртон не обича да се откроява и в куфара му има няколко тениски, бельо и Библия, с която той почти никога не се разделя.
13:00 - Сена напуска къщата, до която вече е паркирано такси за летището. Пилотът използва частния си самолет British Aerospace HS125, с който трябва да лети и след състезанието.
18:00 - Самолетът на бразилеца каца в италианския град Форли. Сена пристигна в Италия преди много от членовете на отбора, поради факта, че има няколко задължения по рекламни договори. В Италия пилотът трябва да присъства на премиерата на нова марка, под която се произвеждат велосипеди - Senna.
22:00 - Сена се регистрира в хотел Кастело, където и преди това е отсядал, докато кара за тима на McLaren.
29 март – Инцидентът с Барикело
09:00 – Стартират първите свободни тренировки, като Сена успява да покаже най-добро време, изпреварвайки следващия в класирането с близо секунда.
13:04 - Квалификациите започват с първата катастрофа в този черен за автомобилните спортове уикенд. Рубенс Барикело излита от пистата и се блъска в стената. Сесията е спряна, а пилотът е закаран в болница. Сена напуска писта и отива в лечебното заведение, за да посети своя сънародник. По-късно Барикело споделя, че Айртон е изглеждал „разтревожен и угрижен“.
21:00 - Членовете на екипа вечерят в пълно мълчание. Сена е заровена в портфейла си, като разглежда снимки на годеницана си Адриана Галисто.
30 април - Смъртта на Раценбергер
12:00 - Втората квалификационна сесия е в разгара си. Сена, който успя да се превключи напълно към състезанието и за известно време да забрави за вчерашния инцидент, като подобрява резултатите си обиколка след обиколка.
13:12 - пистата „Имол“ притихва, след като 24 часа след инзцидента с Барикело се случва нова катастрофа. То път тя е с фатален изход – австриецът Роланд Раценбергер се удря в предпазните огради с максимална скорост и загива.
13:20 - Сена до последно не може да повярва на случилото се. Той се качва в колата за безопасност и лично отива на мястото на трагедията.
15:10 – Квалификацията е подновена, но повечето пилоти решават да спрат сесията. Сена е един от тях.
1 май - Денят на трагедията
09:30 - По инициатива на Сена се провежда среща между пилотите, на която е решено да бъде създадена работна група по въпросите за безопасността.
13:00 - Бразилецът, който е майстор на измъкване от трудни ситуации, този път изглежда различно, като според най-близките му няма няма абсолютно никакво желание да участва в надпреварата.
14:17 - 17 минути след старта се случва третият инцидент за уикенда, който може да бъде наречен и „най-необяснимата катастрофа в историята на Формула 1“. Преминавайки високоскоростен завой, Сена излита от пистата и се блъска в оградата на пистата със скорост 209 км/ч.
14:19 - Състезанието е прекратено, а на кадрите, които обиколиха света се вижда как пилотът е изваден от смачканата кола.
14:22 - Професор Сид Уоткинс - един от най-добрите лекари на онова време, пристига на мястото на инцидента. Черепът на Сена е натрошен, а изпод шлема постоянно тече кръв. Още тогава екипът от медици е наясно, че пилотът вече не може да бъде спасен.
14:25 - В боксовете на писата шефът на Формула 1 – Бърни Екълстън, взима едно от най-спорните решения в историята на шампионата, което ще бъде обсъждано дълго време след това. Гран при на Сан Марино ще бъде подновено.
14:57 - 40 минути след трагедията състезанието е рестартирано. Михаел Шумахер печели, като след това признава, че това е най-горчивата победа в живота му. „Никога не съм имал по-кошмарен ден“, твърди германският пилот.
3 май - Първа версия за трагедията
Първата версия за случилото се, която се обсъжда в пресата, е пилотска грешка - загуба на контрол върху колата. Няколко дни по-късно обаче обвиненията се насочват към организаторите на състезанието. Факт е, че настилката на пистата „Имола“ е сменена малко преди това и много от пилотите се оплакват от лошо сцепление.
19 май - Появява се нова версия
Появява се нова версия за причината за смъртта на Сена – спукана от сблъсък с отломки по пистата гума. Техническата експертиза обаче не потвърждава тези твърдения.
Януари 1995 г.- официално е обявена причината за инцидента
Няколко месеца след инцидента е обявена официалната му причина. Сена е загубил контрол над колата заради счупена кормилна щанга. При сблъсъка с нервавост, който изхвърля солата, детайл от окачването се чупи и пробива каската на пилота.
Декември 1997 г. - Подсъдимите са оправдани.
Съдът оправда бившия главен дизайнер на Williams - Ейдриън Нюи и служителите на пистата „Имола“ Федерико Бендинели и Джорджо Поджи поради липса на доказателства. След 1994 г. колите от Формула 1, които Нюи ще проектира, са спечелили още 10 шампионски титли за различни пилоти.