IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Възкръсването на дизела: тестваме Mazda CX-60 Skyactive D

Това е първата изцяло нова дизелова технология от много години насам - и е точно обратното на онова, което бихте очаквали (ВИДЕО)

Минаха 8 години, откакто Американската агенция за защита на околната среда създаде Дизелгейт, най-големия скандал в историята на автомобила. Тези осем години измениха света до неузнаваемост. Днес почти няма автомобилна компания, която да не е фиксирала дата за отказ от двигателя с вътрешно горене. Даже тези, които продължават да го предлагат, вече не създават нови технологии в тази област.
   
   

   
    
С едно изключение. Mazda през 2023 година не само предлага изцяло нов двигател с вътрешно горене, но и го прави напълно напук на тенденциите.
Вместо да намали обема, го увеличава с 50 на сто. И освен това има още една малка тайна. Този нов двигател с вътрешно горене... е дизел.

Още преди година тествахме новата Mazda CX-60 - най-големия, най-луксозен и най-скъп автомобил, който японците някога са предлагали на европейския пазар. Поне до предстоящата поява на CX-80, разбира се.
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
     
     
Но първият ни контакт бе с плъг-ин хибридната версия на модела, замислена основно за пазари, където на правителствата им пука поне малко за електрификация. Докато този нов вариант - e-Skyactive D - не разчита нито на субсидии, нито на зарядни станции. Под капака тук е изцяло нов шестцилиндров редови дизел в комбинация с мека хибридна система. В Mazda винаги са обичали да се движат срещу течението и да презират актуалната мода - една от многото причини да харесваме тази компания. Но да предложиш голям дизел на Европа през 2023 - не е ли това грандиозна стъпка назад?
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Всъщност - не. В Европа - а и в България - все още има много хора, които пътуват по 150, 200 и дори повече километра всеки ден. За да отговори на нуждите им, един електромобил трябва да има толкова голяма батерия, че самото й производство вече е екологично бедствие. А цената й предизвиква сърдечно-съдови заболявания. Докато един модерен дизел решава уравнението без никакъв проблем. Особено ако е голям дизел.
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Изглежда малко нелогично по-големият обем да дава повече екологичен ефект. Но всъщност в това, което прави Mazda, има много смисъл. Те са се опитали да постигнат максимално ефективно възпламеняване на сместа в максимално голям диапазон от обороти. И в този случай по-големият обем, който работи при по-ниско натоварване, е значително по-икономичен от двигателя с малък обем, на когото се налага да работи при все по-високо натоварване.
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
      
За да е чист и ефективен един двигател с вътрешно горене, той трябва да изгаря максимална част от горивото в горивната смес. Което е мъчна задача, особено когато става дума за труднозапалимо гориво като дизела. В Mazda са я решили със система, наречена накратко DCPCI - технологично-контолирано възпламеняване с частично предварително смесване. Особената, двойно яйцевидна форма на стените на горивната камера помага за идеално разпределение на горивната смес, която се подава с пет отделни впръсквания.
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Ефектът от това е забележителен. Този двигател, с обем 3.3 литра, е по-ефективен от 2.2-литровия двигател на Mazda СХ5, и даже по-ефективен от 1.8-литровия дизел в много по-малката Mazda СХ-3.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
    
Вредните емисии са толкова ниски, че този двигател отсега покрива изискванията на бъдещия стандарт Евро 7, който ще влезе в сила през 2025 година. Ако вярваме на Mazda, този агрегат е най-икономичният от всички конкуренти - а списъкът с тези конкуренти включва всички най-големи имена днес.

Mazda CX-60 e-Skyactive D

3283 куб. см работен обем

254 к. с. максимална мощност

550 Нм максимален въртящ момент

7.4 секунди 0-100 км/ч

Впрочем не се налага да приемаме това на доверие. Убедихме се лично.

От Mazda обещават разход от 5.2 литра за 100 км за версията с AWD, и 5 на сто за версията със задно предаване. Това е по тестовия цикъл WLTP тгестовия цикъл. Нагледали сме се на автомобили, които обещават едно в тестовете и после дават съвсем друго в истинския живот. Но сега, след 120 километра по магистралите на Каталуня, компютърът ни показва точно 5.1 на сто. Ден по-рано, с повече градско каране и малки провинциални пътища, даже успяхме да го свалим до 4.6 литра.
   
   
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
    
Няма да изпадаме в ясновидство, разбира се, но има всички предпоставки този двигател да се окаже и с удивително дълъг живот - особено на фона на повечето си модерни конкуренти, работещи при все по-високи натоварвания.
   
   
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
    
За момента дизеловата CX-60 се предлага с две степени на мощност - 200 или 254 коня, в комбинация с 8-степенен автоматик с многодисков съединител от Aisin. Първият вариант е само със задно предаване; вторият е с 4x4, но отново с акцент върху задните колела. Само не си представяйте офроуд подвизи с тази кола - ако цената и елегантният външен вид не ви попречат да я вкарате в калта, ще ви попречи скромният просвет - едва 17 или 17.5 см, в зависимост от джантите.
  
   
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
      
Смисълът на двойното предаване тук е да ви осигури спокойствие на асфалта при всякакви условия - на път за Пампорово или при някоя грешна маневра на плажа.

В интерес на истината, окачването не е най-комфортното, което този сегмент може да ви предложи. То е доста сложно - с двойна вилка отпред вместо с макферсони, и многозвенно отзад. Но е настроено по-скоро твърдо. Което е по-добрият вариант за динамично каране, и за пътища със завои, каквито са повечето в България. Но ако очаквате меко полюшване над всяка неравност - не е това колата.
   
   
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
     
За интериора вече ви разказахме в теста на плъг-ин хибрида. Той е минималистичен, но с много високо качество на материалите. Има безжични Android Auto и Apple CarPlay. В Mazda все така странят от модата на големите телевизори и се задоволяват с 12-инчов екран на мултимедията, който дори не е сензорен. Слава богу, тук за всяко нещо си има удобен бутон вместо поредица менюта и подменюта. И то не какъв да е бутон.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Свикнали сме да говорим за германците като за педанти и перфекционисти, но на фона на японците те често са като безгрижни хипита. Всички бутони в тази кола - а те не са никак малко - са калибрирани така, че да имат абсолютно еднаква сила на натиск и еднаква обратна връзка. На инженерите на Mercedes това даже не би им дошло наум.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
CX-60 е почти с 20 сантиметра по-дълга от CX-5; междуосието тук е с няколко пръста по-голямо от това на Audi Q5. Това означава изобилие от място на задната седалка и багажник с обем 570 литра - не рекордно, но напълно достатъчно.

Да не забравим и новата система на Mazda за персонализация, която автоматично разпознава кой седи зад волана и настройва не само седалката, но и волана, огледалата, хедъп дисплея, дори струите на климатика и звука от колоните.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
    
Конкурентите на този автомобил вече не са Nissan или Тоyota, а по-скоро BMW, Audi, Mercedes. Mazda иска да предложи една по-достъпна в ценово отношение, но по-близка до премум сегмента оферта.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Цените го доказват: по-слабият дизел със задно предаване започва от около 87,000 лева. За по-мощния с AWD ще ви поискат 97,600, а най-високото ниво на оборудване Takumi вдига летвата до над 108,000 лева. Което е с само с около десетина процента под цените на германските премиум конкуренти. И окончателно потвърждава доста порасналите амбиции на Mazda.
  
  
Още снимки на Mazda CX-60 e-Skyactive D вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
    

 

0 от 500
  • #64
    6 rate up comment 5 rate down comment
    До 60 ( преди 1 година )
    Демек 55% не е от ТЕЦ те мисля, че е трудно да сметнеш. Освен това 45% ток от ТЕЦ не означава, че замърсява в пъти повече от кола която е 100% на петрол още повече дизел без филтри е в пъти по-смъртоносен за хората
  • #63
    2 rate up comment 5 rate down comment
    До62 ( преди 1 година )
    И защо цалкото ти лично мнение трябва да ни интересува
  • #62
    11 rate up comment 4 rate down comment
    ... ( преди 1 година )
    Ако другите не върнат дизела, явно следващата ми кола ще е мазда!
  • #61
    1 rate up comment 11 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    А бе се льо има вече електрички с над 200квтч батерии какви мигачи какви локални какви подбалкански и тн двг умре.
  • #60
    8 rate up comment 7 rate down comment
    До 54 ( преди 1 година )
    "Повечето от тока " друг път :D 45% от електроенергията в България е от въглища. Реално една тесла тук генерира повече пушек от 25-годишен дизеляк с махнати филтри
  • #59
    5 rate up comment 2 rate down comment
    До 52(2) ( преди 1 година )
    Друг сценарий, който ми се случи миналото лято. На прибиране от морето чуваме по радиото, че на Тракия има катастрофа. Десен мигач към Сливен и прибиране по Подбалканския. С електричката също може да се направи, обаче ще е доста по-изнервящо и ще трябва бая да почакаме да се направят достатъчно зарядни по всички кьошета, защото често се случва да правят обходи по някакви сукаци, които минават през "нищото". Ако всичко върви по план става да пътуваш с електричка, но само докато няма непредвидени
  • #58
    8 rate up comment 3 rate down comment
    До 52 ( преди 1 година )
    Да, можеш да стигнеш от град А до град Б с един или повече заряда. Обаче като пристигнеш в Б, пак трябва да я мислиш къде да я зареждаш. Ако ти потрябва да се разходиш с колата в град Б, трябва да мислиш къде и как да я оставиш, че хем да се зарежда, хем да не си вързан до нея. И пак се връщаме на това, че изведнъж цялото ти пътуване започва да се върти около зареждането. А това е направо абсурдно.
  • #57
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Който иска икономия или просто да щади природата, няма да си купи СУВ.
  • #56
    4 rate up comment 4 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Се льо урана го има естествен елемент е отърване от него няма Се льо водата се изпарява и се връща като дъждСе льо отивяй да копаш че за друго не ставаш
  • #55
    5 rate up comment 9 rate down comment
    До 54 ( преди 1 година )
    АЕЦ го пишеш екологичен ли?! Щото малко вода потребява за охлаждане, урана се жъне къто житото и отпадаците от АЕЦ са напълно безвредни! Айде като започнеш да приемаш отпадаци от АЕЦ в двора си, тогава да го включваш към еко енергията, а?!?