IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Производителите правят много пари дори по време на криза

През 2022 г. европейските автомобилни компании са реализирали печалби от 79 млрд евро

Финансовите резултати на повечето западни производители на автомобили, както и на някои големи китайски компании, показват много интересни резултати за фискалната година между януари и декември 2022 г. Това разкрива Фелипе Муньос, старши анализатор в JATO Dynamics в свое изследване за изданието Motor 1.


печалби


Анализът включва информация за 25 различни компании от цял свят - 8 японски (Isuzu, Subaru, Honda, Toyota, Mitsubishi, Mazda, Nissan и Suzuki), 7 европейски (Ferrari, Mercedes-Benz, BMW, Stellantis, Volkswagen, Renault и Aston Martin), 5 китайски (BYD, Great Wall, Geely, Xpeng и NIO) и 3 американски (Tesla, General Motors, Ford). Включени са също корейските Hyundai и Kia, както и индийски та Tata, която притежава JLR.

Европа е лидер по печалба

Първият интересен факт, който изниква от този анализ е, че въпросните седем европейски производителя са на върха на класацията по рентабилност спрямо колегите си в други региони. През 2022 г. европейските автомобилни производители са реализирали почти 79 милиарда евро оперативни печалби от общ оборот от над 804 милиарда евро. Това означава, че техният общ оперативен марж е бил 9,8%. Резултатът е най-добрият сред всички географски области и е с 0,5 точки по-висок от този за 2021 г.


печалби


Подобно постижение се обяснява със способността на тези компании да превърнат проблема във възможност. Основната трудност, с който се сблъскаха всички световни автомобилни производители през 2022 г.,, беше кризата във веригата за доставки. Тя пречеше на производството с високи темпове, защото нямаше налични части/полупроводници. Така потребителите по целия свят бяха принудени да чакат с месеци, за да получат своето ново превозно средство.

Тази ситуация имаше отрицателно въздействие върху продажбите, но даде възможност на производителите да изчислят натрупаните на склад автомобили, да увеличат ефективността на производството и, следователно, да подобрят рентабилността.

Ferrari е непобедим

Резултатите показват, че Ferrari все още е абсолютният лидер по печалби в индустрията. Въпреки че оперативният марж на компанията спадна с един процентен пункт между 2021 г. и 2022 г., италианският автомобилен производител е без конкуренция, дори в сравнение с втория в класирането – Tesla.

Миналата година Ferrari е продал 13 221 нови автомобила по целия свят на стойност 5,09 млрд евро.От тази обща сума компанията е спечелила 1,22 милиарда евро след плащане на оперативни разходи. С други думи, Ferrari печели 24 цента за всяко евро от продажбите. Това е огромна сума в сравнение със средния показател за индустрията от 7,6 цента. И най-доброто тепърва предстои, тъй като първият SUV на марката – Purosangue, все още не е показал ефекта си по отношение на отчета за доходите.


Ferrari


Tesla е втората най-печеливша компания и тази, която регистрира най-голямо увеличение на оперативния марж между 2021 г. и 2022 г. Маржът на Tesla се повиши от 12,1% през 2021 г. до 16,8% миналата година. Компанията на Мъск е един от редките случаи на доходност в сегмента на електрическите превозни средства. По-големият брой продадени автомобили, липсата на разработване на нови автомобили (Model Y е най-новият и беше представен през 2019 г.) и по-голямата икономия от мащаба обясняват увеличението на рентабилността.

Какво се случва в Китай?

Трудно е да се получи пълна картина на китайската индустрия, тъй като много от големите компании също произвеждат автомобили за западни марки чрез съвместни предприятия. От ограничената налична информация обаче ситуацията е доста разнородна. Great Wall регистрира най-висока доходност от 6,8%, следвана от BYD и Geely. За разлика от тях Xpeng и NIO, двете стартиращи компании за електромобили, отчетоха тежки загуби през 2022 г.


0 от 500
  • #10
    3 rate up comment 0 rate down comment
    не знаехме изобщо ( преди 1 година )
    Производителите правят много пари дори по време на криза - а добър ден, как спахте ?
  • #9
    7 rate up comment 5 rate down comment
    q ( преди 1 година )
    Големите отчетени печалби идват с голямата инфлация. Видно е къде тя е голяма. Да ковид кризата направи богатите по богати, а бедните по-бедни. Кризата е тук вече - просто миналата година хората си купуваха коли за да си вложат парите, а от тук накъде? Това което Китай прави е развиване на индустрията и осигуряване на препитание за всички. В Европа инфлуенсъри със скъп начин на живот, непроизвели едно болтче, едно хапче или молив.
  • #8
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 1 година )
    Това ми напомня едно четено от мен интервю на някакъв азиатец милиардер в САЩ. Станал милионер през големите икономически рецесии из САЩ миналия век. Та го питат - е, как така направихте милионите си по време на криза. И човека отговаря - не можех да чета на английски и не знаех, че има криза. Работих!
  • #7
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 1 година )
    Дано да сте си купили акции на Тесла, предсказатели. А за темата - вижте банките - реват, че няма как да закрепят положението и затова вдигат такси или въвеждат нови, а в края на всяко тримесечие от 2020 г. насам чистата им печалба само расте. Да, разбира се, има известни изключения, ама и тях ги спасяват, а не ги оставят да се удавят!
  • #6
    2 rate up comment 4 rate down comment
    до 3 ( преди 1 година )
    Тойота ще настигне Тесла по производство на ВСЯКАКВИ коли, не на електромобили. С други думи докато продажбите на Тойотка спадат, на Тесла растят и към 2027 г. ще се засекат някъде на 5 милиона. Само че на едни и също продажби Тесла ще печели 15%, а Тойота на този мащаб, на който не е работила от десетилетия, ще е дълбоко в загубите. Няма да може да си обслужва задълженията и ако държавата не извади сторици милиарди да я спаси, някой китайски производител ще я купи за жълти стотинки.
  • #5
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 3 ( преди 1 година )
    И за кога се готви toyota да настига тесла по продажби на електромобили, че не се сещам как въобще това може да се случи, след като за 2030 година смятат да продават 3,5 милиона електромобила, а тесла ще продава толкова след само още две години, а през 2030 година най-вероятно ще продава повече автомобили от toyota?И хубаво би било това да е така защото тесла продава повече от 10 милиона, а не защото продажбите на toyota са паднали на половина, защото светът търси електромобили, а те нямат
  • #4
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Кризата до момента е за потребителите а не за производителите, които си вдигнаха спекулативно цените. Някой от търговците също. До края на тази година кризата ще стане и за производителите и тогава догодина ще се надпреварват с промоциите. Тази година също ще хапнат добре повечето. Дано им стигне за следващите 3-4 години поне, че маржовете ще се стопят, а Китай ще отвее европейските "премиуми", особено при електрическите коли.
  • #3
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 1.Тойота ще настигне Тесла по производство на електромобили.По общ брой Тойота е на светлинни години напред.
  • #2
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Правят защото народа панически купува, конглокенция реално почти няма. Това обаче няма да продължи вечно и това което става в момента в Китай ще стане навсякъде.
  • #1
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Сега разбрахте ли смисъла на онази статия в която се казва че toyota си е поставила цел да настига Тесла? Да не се чудите как така компания която продава 10 милиона автомобила годишно иска да настига компания която продава 1,3 милиона.