Финансовите резултати на повечето западни производители на автомобили, както и на някои големи китайски компании, показват много интересни резултати за фискалната година между януари и декември 2022 г. Това разкрива Фелипе Муньос, старши анализатор в JATO Dynamics в свое изследване за изданието Motor 1.
Анализът включва информация за 25 различни компании от цял свят - 8 японски (Isuzu, Subaru, Honda, Toyota, Mitsubishi, Mazda, Nissan и Suzuki), 7 европейски (Ferrari, Mercedes-Benz, BMW, Stellantis, Volkswagen, Renault и Aston Martin), 5 китайски (BYD, Great Wall, Geely, Xpeng и NIO) и 3 американски (Tesla, General Motors, Ford). Включени са също корейските Hyundai и Kia, както и индийски та Tata, която притежава JLR.
Европа е лидер по печалба
Първият интересен факт, който изниква от този анализ е, че въпросните седем европейски производителя са на върха на класацията по рентабилност спрямо колегите си в други региони. През 2022 г. европейските автомобилни производители са реализирали почти 79 милиарда евро оперативни печалби от общ оборот от над 804 милиарда евро. Това означава, че техният общ оперативен марж е бил 9,8%. Резултатът е най-добрият сред всички географски области и е с 0,5 точки по-висок от този за 2021 г.
Подобно постижение се обяснява със способността на тези компании да превърнат проблема във възможност. Основната трудност, с който се сблъскаха всички световни автомобилни производители през 2022 г.,, беше кризата във веригата за доставки. Тя пречеше на производството с високи темпове, защото нямаше налични части/полупроводници. Така потребителите по целия свят бяха принудени да чакат с месеци, за да получат своето ново превозно средство.
Тази ситуация имаше отрицателно въздействие върху продажбите, но даде възможност на производителите да изчислят натрупаните на склад автомобили, да увеличат ефективността на производството и, следователно, да подобрят рентабилността.
Ferrari е непобедим
Резултатите показват, че Ferrari все още е абсолютният лидер по печалби в индустрията. Въпреки че оперативният марж на компанията спадна с един процентен пункт между 2021 г. и 2022 г., италианският автомобилен производител е без конкуренция, дори в сравнение с втория в класирането – Tesla.
Миналата година Ferrari е продал 13 221 нови автомобила по целия свят на стойност 5,09 млрд евро.От тази обща сума компанията е спечелила 1,22 милиарда евро след плащане на оперативни разходи. С други думи, Ferrari печели 24 цента за всяко евро от продажбите. Това е огромна сума в сравнение със средния показател за индустрията от 7,6 цента. И най-доброто тепърва предстои, тъй като първият SUV на марката – Purosangue, все още не е показал ефекта си по отношение на отчета за доходите.
Tesla е втората най-печеливша компания и тази, която регистрира най-голямо увеличение на оперативния марж между 2021 г. и 2022 г. Маржът на Tesla се повиши от 12,1% през 2021 г. до 16,8% миналата година. Компанията на Мъск е един от редките случаи на доходност в сегмента на електрическите превозни средства. По-големият брой продадени автомобили, липсата на разработване на нови автомобили (Model Y е най-новият и беше представен през 2019 г.) и по-голямата икономия от мащаба обясняват увеличението на рентабилността.
Какво се случва в Китай?
Трудно е да се получи пълна картина на китайската индустрия, тъй като много от големите компании също произвеждат автомобили за западни марки чрез съвместни предприятия. От ограничената налична информация обаче ситуацията е доста разнородна. Great Wall регистрира най-висока доходност от 6,8%, следвана от BYD и Geely. За разлика от тях Xpeng и NIO, двете стартиращи компании за електромобили, отчетоха тежки загуби през 2022 г.