Автомобилната индустрия преминава през трудни времена, които се отразяват по различен начин съответно на продавачите и купувачите. Според проучване на германската одиторска и консултантска компания EY в момента бизнесът е отличен за производителите на автомобили по целия свят, но икономическите перспективи са неясни, информира Heise.
Първо, пандемията доведе до срив на търсенето на автомобили, а когато отново се повиши, производителите не успяха да доставят желаното поради липса на части. От една страна, това доведе до спад в продажбите, а от друга до увеличаване на печалбата от произведен автомобил, защото се правят предимно модели с висок марж. Бавно се забелязва нормализиране на търсенето и предлагането. Въпросът е обаче докога ще продължи.
Питър Фус от компанията EY, казва следното: „Тази тенденция ще засегне по-специално масовите производители. Те могат да бъдат под натиск през следващата година. В момента се сблъскваме с факта, че големи части от населението на важни пазари трябва да приемат значителна загуба на покупателната способност. Това означава, че все по-малко хора могат, или искат да си позволят нова кола. Производителите на скъпи автомобили, от друга страна, ще бъдат по-склонни да не търсят намаление на печалбите.
Точно обратното - най-големите производители в момента правят рекордни печалби. Константин Гал, ръководител на отдела за мобилност Западна Европа в EY, коментира: „Третото тримесечие на 2022 г. беше мечтано за автомобилната индустрия, въпреки забавящата се икономика и много трудната геополитическа ситуация. Предлагането на полупроводници бавно се подобрява и търсенето на първокласни превозни средства е все още високо“.
През първите три тримесечия на текущата година както общата печалба, така и общият оборот на 16-те анализирани компании са на най-високото ниво, регистрирано някога за този период. По отношение на продажбите Volkswagen води класацията със 70,7 млрд. евро през третото тримесечие пред Toyota с 66,3 млрд. евро. По печалби обаче на първо място е Mercedes-Benz (5,2 млрд. евро) пред Volkswagen (4,3 млрд. евро). BMW е на пето място с 3,7 милиарда евро. Toyota има 25-процентов спад в печалбите.
По отношение на маржовете Tesla отново е лидер със 17,2 процента пред Mercedes-Benz (13,8 процента) и BMW (9,9 процента). Средният марж на изследваните компании е 7,3 процента, същият като предходната година и значително над нивото преди пандемията. Между 2013 г. и 2019 г. средният марж на печалбата на автомобилните компании е 6,1 процента.
На китайския пазар нещата отново тръгнаха нагоре, като през третото тримесечие продажбите се повишиха с 11 процента, дори германските производители постигнаха ръст от средно 28 процента. Най-голям е на Mercedes-Benz с плюс от 67 процента. Наскоро обаче марката трябваше да намали цените на електрическите автомобили EQE и EQS в страната. В САЩ има общ мини-ръст от един процент (германскитe компании са плюс 18 процента), в Западна Европа продажбите се свиха с 3 процента (германски компании също са минус три процента).
Константин Гал допълва: „Не всички компании са увеличили рентабилността си. Напротив. Диапазонът на маржовете става все по-широк. Средният марж за петте компании с най-високи маржове се покачи от 9,1 на 11,7 процента в сравнение с предходната година. При петте компании с най-ниски маржове в класацията обаче средният пада от 5,5 на 3,8 на сто. Така че ножиците се разделят.”
Според Гал преструктурирането на автомобилната индустрия е критична задача и добрата ситуация с печалбите помага да се финансира това преструктуриране: „Всеки, който прави високи печалби днес, може да оформи предстоящата трансформация от позиция на силата. Нуждата от инвестиции никога не е била толкова голяма, колкото сега. Продуктовата гама трябва да бъде преработена в посока на електромобилност, заводите трябва да бъдат съответно преобразувани и цялата верига трябва да бъде адаптирана“.