Ако някой ви помоли да нарисувате камион за превоз на големи товари (познат у нас като ТИР), как ще изглежда? Европеец или азиатец със сигурност биха нарисували кабина на камион с плоска предна част, докато жител на Северна Америка ще избере варианта с дълъг преден капак, който някои оприличават на кучешка глава.
Камионите с плоска предна част „cabover“ (кабина над двигателя) някога са били много популярни в САЩ и Канада, но вече ги няма, въпреки че си имат своите плюсове. Какво обаче е причината, поради която Европа и Северна Америка са поели в различни посоки?
До голяма степен това се дължи на местното законодателство, засягащо общата дължина на такъв тип превозни средства. Камионите в Европа трябва да отговарят на правилата, регулиращи максималната обща дължина на влекача и ремаркето, като те важат и за САЩ. Там промяната идва през 70-те години, когато дължината вече се отнася само за ремаркето, а не за целия камион. Това позволява на производителите на камиони и на транспортните компании започнаха да преминават към по-големите кабини с дълги носове.
В същото време камионите с кабина над двигателя имат някои предимства, включително по-добра видимост и подобрена маневреност. Това е особено важно за Европа, където пътищата са по-тесни. В Америка това не е проблем. В същото време обаче кабината с дълъг нос осигурява повече място за спане и е по-ниска, като това улеснява качването и слизането на шофьора.
Преместването на двигателя пред кабината означава също така по-малко шум и вибрации, на които са изложени шофьорите им. Също така достъпът до мотора е по-лесен, тъй като при европейските ТИР-ове кабината трябва да се вдигне нагоре.
И накрая, но не на последно място, е безопасността. Камионите в Европа са ограничени да се движат до 90 км/ч, но тези в Америка имат право на по-висока скорост – до 130 км/ч, което също не е за пренебрегване.