fallback

Защо е направен Запорожец с десен волан?

ЗАЗ-965С е най-редкият модел на марката и нито една бройка не е оцеляла до днес

В историята на автомобилостроенето в бившия СССР има един много рядък Запорожец, който е с... десен волан. Името на украинската кола е ЗАЗ-965С, произвежда се през 1962-1963 г., сглобени са само 650 автомобила и се смята, че нито една не е оцеляла до днес.

 

 

Защо обаче с десен волан? Не е версия за Великобритания, Индия или други страни с обратно движение. Автомобилът е създаден за бившия СССР и не е доставен в други държави, въпреки че съществуват експортни версии на редовия ЗАЗ-965.

Въпросната кола е поръчана на Запорожкия автомобилен завод от Министерството на съобщенията на СССР. Необичайният Запорожец е създаден специално за нуждите на пощенските служби, а буквата „С“ в името означава „Связь“ (връзка).

 

 

Заповедта е ясна - необходима е кола, която да събира писма от пощенските кутии в големите градове. Една от ключовите задачи е да се създаде безопасно превозно средство за човек, който излиза от машината 100 пъти на ден.

Като се има предвид, че излизането от класическа кола с ляв волан на пътното платно е опасно, инженерите решават проблема „гениално“ и просто - ЗАЗ-965С става с десен волан. В резултат на това пощальонът просто излиза направо на тротоара, близо до пощенската кутия.

 

 

В кабината на мястото на задните седалки е монтирано отделение за транспортиране на писма и колети. Поради този факт задните прозорци са закрити с панели, върху които е нанесен характерния надпис „Связь“.

Визуално пощенският ЗАЗ-965С се различава от стандартния модел именно с този надпис, освен с десния волан, разбира се. Със собствено тегло от 650 кг, този Запорожец може да превозва до 150 кг товар.

Под капака на пощенския ЗАЗ има стандартни двигатели ZAZ, 4-цилиндрови V-образни агрегати MeMZ с въздушно охлаждане. Две версии с обем 749 и 887 куб. см са съответно с мощност 23 и 27 к.с. Средният разход на гориво е 6,5 л на 100 км, максималната скорост е 90 км/ч.

 

 

Според някои оценки този модел се счита за най-редкият сериен Запорожец. Не само защото нито една кола не е оцеляла, а доскоро почти нямаше и снимки. Използваните автомобили просто са изпратени за скрап след изваждането им от експлоатация.

Наскоро се появи информация, че украинските пощи са описали голямо количество стари резервни части, сред които имало и неизползвани такива за 965C. Въпреки, че има слухове за една такава кола, съхранявана в частна колекция в Русия, няма доказателства за това.

 

 

fallback
  • #9
    рядкост ( преди 1 година )
    Това е по-рядко и от пикапчето
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    Виж кажете нещо за соц-бусове и баничарки
  • #7
    анонимен ( преди 1 година )
    *съветски, имах предвид, че са съветски, Заз си е украинска кола.
  • #6
    анонимен ( преди 1 година )
    Вие нещо само за историята на руските коли пишете, а нещо така за Застава, Варшава, Ниса, Жук, Полски Фиат, Шкода от соца да напишете? Или пък за непознатите у нас английски автомобили от времето, когато още имаха масови марки като Роувър и Морис например, Морис Марина, Остин Принцес, Крайслер Сънбийм, Талбот и т.н.
  • #5
    Скъсани боксерки ( преди 1 година )
    6,5 на 100, ама друг път. Поне 10!
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Не е голяма загуба, че нито един бokлyк не е оцелял.
  • #3
    Бай Х ( преди 1 година )
    Руските авто недоразумения край нямат !!!
  • #2
    George Ross ( преди 1 година )
    И кое е украинско на тая кола? Все едно Самуил е бил македонски цар
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    И защо да ме интересуват крадените недоразумения на алкохолизираните ,*** рашисти ???????????????????????
fallback
Последни