IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо Jaguar стигна почти до дъното?

Продажбите на легендарната марка са паднали с 66% само за 5 години

Легендарната британска марка Jaguar, която в момента е собственост на индийската компания Tata, в последно време не преживява най-добрите си дни. Според последните резултати от продажбите на Jaguar Land Rover, марката записва продажби през 2022 г., които представляват спад от 66% в сравнение с най-добрия си период от 2018 година.


Jaguar


Според информацията продажбите на дребно между януари и декември 2022 г. са общо 61 661 единици. Това представлява 28.5% по-малко от продажбите през 2021 г. и спад от 40% в сравнение с 2020-а - годината, в която пазарът претърпя най-лошата част от пандемията.

Марката е още по-зле, ако сравним данните с финансовата 2018 година, през която са продадени 180 833 бройки. Всъщност продажбите за 2022 г. представляват най-ниския резултат от 2012 г., когато Jaguar имаше малка и неконкурентоспособна продуктова гама. Тогава Jaguar продава едва 54 000 бройки.

Но как е възможно марка, която предлага три сравнително модерни SUV-та, два атрактивни седана и навлезе в сегмента на електромобилите още преди техния бум, да се сблъска с такава трудна ситуация? Основните причини са три.

Ford

В днешно време е трудно марката да бъде позиционирана на пазара на премиум/луксозни автомобили. В исторически план Jaguar е известен със своите огромни, елегантни седани и впечатляващи луксозни купета. Това обаче започна да се променя, когато марката беше придобита от Ford през 1999 г. Тогава Jaguar разшири предлагането си от модели, но те вече не бяха същите. Jaguar S-Type и Jaguar X-Type  (базиран на платформа на Ford) са два идеални примери за тази политика.

Именно годините под доминацията на Ford (1999-2008) променят възприятието за марката сред потребителите. Тя вече не беше луксозна марка, която произвежда премиум превозни средства. Тогава се появи и Tata Motors и инжектира повече ресурси, като пусна по-сложни продукти.

Въпреки това, Jaguar вече трудно можеше да се включи в битката с традиционно силните марки като Mercedes-Benz или BMW. А с различна политика Jaguar може да бъде италианското Maserati или германското Porsche, в смисъл, че въз основа на своята история можеше да се намира точно между обикновените премиум марки и суперлуксозните като Rolls-Royce или Aston Martin. Вместо това текущото позициониране го поставя в много конкурентен сегмент.

Land Rover

Въпреки че също отбелязва големи спадове (-20% между 2021 г. и 2022 г.), сестринската марка на Jaguar има предимството да бъде истинска фирма за SUV-та и офроуд автомобили. Всъщност, тя произвежда този тип „офроуд“ модели от създаването си през 1948 г. Следователно, това е еталонът в рамките на Jaguar Land Rover, когато потребителите на групата търсят кола с приключенски дух.

И вместо това да помага на Jaguar, Land Rover привлича вниманието с широката си гама от продукти. Преди всичко, ако се съсредоточим върху семейството Range Rover, което се позиционира като висок клас, подобно на SUV-тата на Jaguar.


Jaguar


Липса на нови модели

Последният път, когато Jaguar разкри изцяло нов сериен автомобил, беше през март 2018 г., преди пет години, когато беше представен I-PACE. Това е много време, особено в сектора на премиум автомобилите, когато сме свикнали да виждаме нови модели, излизащи от Щутгарт и Мюнхен на всеки шест месеца.

Както при Alfa Romeo, с липсата на нови автомобили, инерцията, създадена от пускането на пазара, трябва да се поддържа не със специални издания или актуализации на „моделна година“, а с по-вълнуващи продукти в съответствие с това, което потребителите искат. Незнайно защо обаче, от Jaguar не го разбират.


0 от 500
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Да ( преди 1 година )
    Щото го купиха индийците, що
  • #7
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    #1 Къде разбра, че англичаните не можели да правят автомобили, че чак и го доказали с всички марки Лотус е световен еталон как се настройва шаси. Роуз Ройс е световен еталон за топ лукс автомобил. Астон Мартин произвежда едни от най-хубавите GT. Дървен философ.
  • #6
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Основният проблем на Jaguar е ниската надеждност съчетана с висока цена.
  • #5
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Кое точно е бръщолевене освен твоето пелтечене? Къде се говори за лукс и това, че в Ягуар го няма. Да, ама то само с лукс не стават нещата! Освен това двигателя за който бръщолевиш е на Форд. Така, че да слагаш мотор от бюджетна марка в луксозна е доста подвеждащо потребителите. Освен всичкода ти обяснявам ли колко проблемниса им колите и какви са цените на ремонтите? Убийствени...
  • #4
    7 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Вместо непримирима работа и иновации, Ягуар от десетилетия залага на стара слава, която някак си все още се крепи в САЩ. Имаше достатъчно хора, които искаха да ги видят в "джаг" и не се интересуваха от качествата на колата. На абсолютно същия принцип там се продават Лексус и другите псевдопремиуми. В един момент ще измрат пенсионерите, които ги карат, и ще се приключи с тези марки
  • #3
    15 rate up comment 4 rate down comment
    Бла бла ( преди 1 година )
    Немски бръщулевения какво не му е луксозното на Джагуар хкр от 2001-ва например.в8 с двойно турбо и над 400кс мощност и с какво е по лош от едно бмв от онова време например
  • #2
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    че те някога били ли са някъде другаде?
  • #1
    21 rate up comment 22 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Защото англичаните не могат да правят коли и го доказаха с всичките си марки. Даже ндийците, които ги владеят правят по-добри коли. Целия свят им се смее на англетата какви са некадъpници и как нищо от тях не става. Хората от бившите колонии обаче ще ги облагородят и оправят. Скоро време няма да има бозави, а само тъмни субекти. Така, че колите им заминаха, а сега следват и хората. Само имената на марките останаха, както само името на острова ще остане.