Легендарната британска марка Jaguar, която в момента е собственост на индийската компания Tata, в последно време не преживява най-добрите си дни. Според последните резултати от продажбите на Jaguar Land Rover, марката записва продажби през 2022 г., които представляват спад от 66% в сравнение с най-добрия си период от 2018 година.
Според информацията продажбите на дребно между януари и декември 2022 г. са общо 61 661 единици. Това представлява 28.5% по-малко от продажбите през 2021 г. и спад от 40% в сравнение с 2020-а - годината, в която пазарът претърпя най-лошата част от пандемията.
Марката е още по-зле, ако сравним данните с финансовата 2018 година, през която са продадени 180 833 бройки. Всъщност продажбите за 2022 г. представляват най-ниския резултат от 2012 г., когато Jaguar имаше малка и неконкурентоспособна продуктова гама. Тогава Jaguar продава едва 54 000 бройки.
Но как е възможно марка, която предлага три сравнително модерни SUV-та, два атрактивни седана и навлезе в сегмента на електромобилите още преди техния бум, да се сблъска с такава трудна ситуация? Основните причини са три.
Ford
В днешно време е трудно марката да бъде позиционирана на пазара на премиум/луксозни автомобили. В исторически план Jaguar е известен със своите огромни, елегантни седани и впечатляващи луксозни купета. Това обаче започна да се променя, когато марката беше придобита от Ford през 1999 г. Тогава Jaguar разшири предлагането си от модели, но те вече не бяха същите. Jaguar S-Type и Jaguar X-Type (базиран на платформа на Ford) са два идеални примери за тази политика.
Именно годините под доминацията на Ford (1999-2008) променят възприятието за марката сред потребителите. Тя вече не беше луксозна марка, която произвежда премиум превозни средства. Тогава се появи и Tata Motors и инжектира повече ресурси, като пусна по-сложни продукти.
Въпреки това, Jaguar вече трудно можеше да се включи в битката с традиционно силните марки като Mercedes-Benz или BMW. А с различна политика Jaguar може да бъде италианското Maserati или германското Porsche, в смисъл, че въз основа на своята история можеше да се намира точно между обикновените премиум марки и суперлуксозните като Rolls-Royce или Aston Martin. Вместо това текущото позициониране го поставя в много конкурентен сегмент.
Land Rover
Въпреки че също отбелязва големи спадове (-20% между 2021 г. и 2022 г.), сестринската марка на Jaguar има предимството да бъде истинска фирма за SUV-та и офроуд автомобили. Всъщност, тя произвежда този тип „офроуд“ модели от създаването си през 1948 г. Следователно, това е еталонът в рамките на Jaguar Land Rover, когато потребителите на групата търсят кола с приключенски дух.
И вместо това да помага на Jaguar, Land Rover привлича вниманието с широката си гама от продукти. Преди всичко, ако се съсредоточим върху семейството Range Rover, което се позиционира като висок клас, подобно на SUV-тата на Jaguar.
Липса на нови модели
Последният път, когато Jaguar разкри изцяло нов сериен автомобил, беше през март 2018 г., преди пет години, когато беше представен I-PACE. Това е много време, особено в сектора на премиум автомобилите, когато сме свикнали да виждаме нови модели, излизащи от Щутгарт и Мюнхен на всеки шест месеца.
Както при Alfa Romeo, с липсата на нови автомобили, инерцията, създадена от пускането на пазара, трябва да се поддържа не със специални издания или актуализации на „моделна година“, а с по-вълнуващи продукти в съответствие с това, което потребителите искат. Незнайно защо обаче, от Jaguar не го разбират.