Полският производител на автомобили Izera беше създаден през 2021 г. от държавната компания ElectroMobility Poland с една основна задача – да произвежда електрически автомобили на много ниски цени. Постигането на тази цел е възможно по два начина – започване от нулата, което изисква много време и средства, или получаване на външна помощ от някой голям автомобилен производител.
В Izera се спряха на втория вариант и нейните бъдещи автомобили ще бъдат базирани на платформата SEA (Sustainable Experience Architecture) на китайската Geely Group, която за първи път прави нещо подобно. Досега концернът използваше архитектурата си само за собствените марки (Volvo, Polestar, Lotus, Smart, Zeekr и т.н.), но вече ще играе ролята и на външен доставчик.
Споразумението между поляци и китайци беше подписано във Варшава, като в него се предвижда разширяване на сътрудничеството. Първият модел на Izera, изграден на платформата SEA ще бъде SUV, който трябва да се появи през 2026 г. Не е ясно обаче дали в проекта отново ще участва ателието Torino Design, което създаде първите прототипи на полската марка, представени през 2021 г.
Със сигурност външният вид на бъдещия SUV няма да бъде променен, който благодарение на платформата SEA (родена за електрически автомобили) ще спечели повече пространство в купето и в багажника. Вече е известно, че серийния модел ще бъдат със задвижване на задните колела, като електрическият мотор ще се захранва от батерии с 51 и 69 кВт/ч.
След SUV ще се появят седан и комби, чийто размери могат да варират благодарение на голямата модулност на архитектурата. Самите модели ще се произвеждат в полския завод в Явожно - град в индустриалната зона на Горна Силезия, която включва и Тихи, където се намира фабриката на Stellantis.
Заводът на Izera ще изисква инвестиции от около 1,27 милиарда евро и ще създаде почти 15 000 работни места - 2400 в самото предприятие и 12 000 в свързаните с него индустрии. Производственият капацитет, след като започне да функционира напълно, ще бъде 200 000 автомобила годишно.