fallback

Първият автомобил с натриево-йонна батерия е готов

Новата технология дава предимства при ниски температури и при скоростта на зареждане

В Китай за първи път се използват натриево-йонни батерии в електрически автомобил. Ще припомним, че доста неизвестният производител на батерии HiNA Battery представи три вида натриеви батерии и обяви партньорство с автомобилната компания JAC.Така Hina Battery и Sehol, съвместна марка на JAC и Volkswagen Anhui, направиха тестова кола с натриево-йонна батерия, базирана на електромобила E-Small EX10.

Тестовото превозно средство има батерия с капацитет 25 kWh и енергийна плътност 120 Wh/kg. Моделът има автономен пробег от 252 км и поддържа бързо зареждане от 3C до 4C. Батерията използва елементи с енергийна плътност 140 Wh/kg. За сравнение, обикновената версия на Sehol E10X има две опции за батерии от 19.7 kWh и 31.4 kWh, с пробег съответно от 200 km и 302 км. Пакетът с по-голям капацитет има енергийна плътност от 141 Wh/kg.

Енергийната плътност на натриево-йонните клетки от HiNA е по-ниска от тази на обикновените литиево-йонни клетки за електрически превозни средства, независимо дали с LFP или NCM клетъчна химия.

В същото време CATL предлага енергийна плътност от 250 Wh/kg със своята QILIN батерия, т.е. третото поколение технология Cell-To Pack с NCM клетки на ниво пакет. Това означава, че батерия от 25 kWh, както в тестовия автомобил Sehol, би тежала само около 100 килограма вместо 208 килограма или при тегло на батерията от 200 кг е възможно енергийно съдържание от 50 kWh.

Развитието на натриево-йонните клетки обаче не е толкова напреднало, колкото техните аналози на базата на литий, където през последните години са инвестирани милиарди долари в изследвания и увеличаване на енергийната плътност.

На 29 юли 2021 г. CATL представи своята натриево-йонна батерия от първо поколение, като твърди, че специфичната енергийна плътност достига 160 Wh/kg, най-високото ниво в света.

Като цяло енергийната плътност на натриево-йонната батерия от първо поколение е малко по-ниска от тази на настоящата литиево-желязо-фосфатна батерия. Но има ясни предимства в производителността при ниски температури и бързото зареждане. Анализаторите смятат, че натриево-йонните батерии имат енергийна плътност между литиево-йонните и оловно-киселинните батерии, но и имат по-ниска цена от литиево-йонните батерии.

 

fallback
  • #3
    До долния ( преди 1 година )
    И не само в жилищни сгради. Например това са перфектните батерии за евтини градски автомобили. По-голямото тегло се компенсира от по-бързото зареждане и по-ниската цена на батерията. Средностатистическия автомобил изминава 13 000 км годишно, което означава зареждане веднъж седмично за 15 -20 минути на бърза зарядна станция или пък на бавна за една нощ пред жилището или един работен ден на служебния паркинг. А натрия е евтин и широко разпространен. Няма как да има недостиг или зависимост.
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    Това са батериите в бъдещите на бюджетните коли, те са по-евтини и по-безопасни от литиевите. Остава dа видим колко цикли изкарват.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Подходящи за използване в жилищни сгради
fallback
Последни