В Китай за първи път се използват натриево-йонни батерии в електрически автомобил. Ще припомним, че доста неизвестният производител на батерии HiNA Battery представи три вида натриеви батерии и обяви партньорство с автомобилната компания JAC.Така Hina Battery и Sehol, съвместна марка на JAC и Volkswagen Anhui, направиха тестова кола с натриево-йонна батерия, базирана на електромобила E-Small EX10.
Тестовото превозно средство има батерия с капацитет 25 kWh и енергийна плътност 120 Wh/kg. Моделът има автономен пробег от 252 км и поддържа бързо зареждане от 3C до 4C. Батерията използва елементи с енергийна плътност 140 Wh/kg. За сравнение, обикновената версия на Sehol E10X има две опции за батерии от 19.7 kWh и 31.4 kWh, с пробег съответно от 200 km и 302 км. Пакетът с по-голям капацитет има енергийна плътност от 141 Wh/kg.
Енергийната плътност на натриево-йонните клетки от HiNA е по-ниска от тази на обикновените литиево-йонни клетки за електрически превозни средства, независимо дали с LFP или NCM клетъчна химия.
В същото време CATL предлага енергийна плътност от 250 Wh/kg със своята QILIN батерия, т.е. третото поколение технология Cell-To Pack с NCM клетки на ниво пакет. Това означава, че батерия от 25 kWh, както в тестовия автомобил Sehol, би тежала само около 100 килограма вместо 208 килограма или при тегло на батерията от 200 кг е възможно енергийно съдържание от 50 kWh.
Развитието на натриево-йонните клетки обаче не е толкова напреднало, колкото техните аналози на базата на литий, където през последните години са инвестирани милиарди долари в изследвания и увеличаване на енергийната плътност.
На 29 юли 2021 г. CATL представи своята натриево-йонна батерия от първо поколение, като твърди, че специфичната енергийна плътност достига 160 Wh/kg, най-високото ниво в света.
Като цяло енергийната плътност на натриево-йонната батерия от първо поколение е малко по-ниска от тази на настоящата литиево-желязо-фосфатна батерия. Но има ясни предимства в производителността при ниски температури и бързото зареждане. Анализаторите смятат, че натриево-йонните батерии имат енергийна плътност между литиево-йонните и оловно-киселинните батерии, но и имат по-ниска цена от литиево-йонните батерии.