Проблемът с недостига на компоненти за автомобили и резервни части в Русия е изключително сериозен и в търсене на решение властите подготвят създаването на нова индустрия – за възстановяване на използвани резервни части, съобщават местните медии.
Депутати от четири комисии на Държавната дума се обърнаха към премиера Михаил Мишустин с предложение за тази инициатива. Според тяхно писмо влагането на вече използвани резервни части ще реши проблемите, свързани с напускането на чуждестранните компании.
Като част от инициативата депутатите възнамеряват да приемат законодателство относно процедурата за рециклиране на автомобили за повторна употреба на резервните им части. А също така се планира да задължат националните и чуждестранни производители също да се занимават с възстановяването на компоненти, да въведат процедура за маркиране на такива компоненти, да формират изисквания за възстановяване на части и да задължават производителите да разкриват сервизна и техническа документация и др.
Проблемът с недостига на компоненти за автомобили е наистина сериозен, казва Алексей Бредихин - директор на група за рейтинги на финансови институции (ACRA). Създаването на такава индустрия обаче ще отнеме поне година, допълва той.
Идеята за възстановяване на възли за автомобили е жизнеспособна, въпросът е в нейното изпълнение, казва Сергей Бургазлиев, независим консултант в автомобилната индустрия. Но според него механизмът е подходящ преди всичко за ремонт на лекотоварни и товарни автомобили, но не и за леки автомобили.
Санкциите на Европа и САЩ, както и нарушенията на веригите за доставки, доведоха до недостиг на автомобилни части и Руският съюз на автомобилните застрахователи (RSA) подчерта, че ако зависимостта на страната от доставки от чужбина не бъде намалена, милиони камиони и автобуси в цяла Русия ще бъдат засегнати от ремонтни затруднения. Застрахователи подкрепиха инициативата на депутатите.
Експерти от бранша се съмняват, че малките сервизи ще могат да извършват висококачествено и точно възстановяване на части. В допълнение, редица автомобилни компоненти изобщо не могат да бъдат възстановени, например маркучи или накладки за спирачки. Трябва да се създаде списък с части, забранени за възстановяване и повторна употреба. Пазарът е предупреден за рисковете за пътната безопасност, а експертите са сигурни, че създаването на индустрията и контролът ще ги сведе до минимум.
Същевременно официалният представител на Министерството на промишлеността, мините и търговията на Иран - Омид Галибаф съобщи, че компанията Saipa ще достави в Русия два модела свои автомобили, а Iran Khodro също се интересува от руския пазар. Моделите на двете компании сега преминават сертификация. Saipa подписа договор с беларуска компания за износ на 45 000 коли Shahin и Quick, като същите два модела ще бъдат доставени и на руския пазар.