fallback

Шведски капан срещу превишената скорост в града

Модулът прилича на „легнал полицай“ и се оказва много ефективен (ВИДЕО)

Германският град Ханау в провинция Хесен има огромен проблем с превишената скорост по местните улици и властите търсят спасение, информира Efahrer. И вместо да разчита на конвенционални мерки, като камери и радари, администрацията е решила да използва по-необичайно средство - шведски „капан“ в борбата с превишената скорост.

 

 

Какво представлява този капан? Шведската компания Edeva е измислила иновативен начин за справяне в градски условия в зони с по-ниска разрешена скорост, като монтира модул на пътя, който е нещо като „легнал полицай“, но с точно обратна посока – хлътва надолу.

Модулът се казва Actibump и включва камера и радар за измерване на скоростта на приближаващ се автомобил, както и модул на пътя, който реагира според бързината. Ако дадена кола се движи над ограниченията, сензорът във въздуха засича скоростта и предава сигнал към стоманена плоча, вградена в пътя, която се спуска надолу.

Това създава отвор - временна клопка, която стресира водача на високоскоростния автомобил, като според производителя не би трябвало да представлява риск за безопасността при шофиране. Защото отвореното празно пространство е малко, но достатъчно, за да предупреди шофьора, че е направил нещо нередно и трябва да намали. Ако автомобилът се движи с позволеното, то плочата не мърда. Когато преминават машини на полиция, линейки и пожарна те се ползват със специален статут и системата не ги смята за „нарушители“.

Проблемът на Actibump е високата цена от 50 000 евро, но според създателите работи много ефективно. Изводите се базират на вече няколко годишна работа в шведски градове и в Австралия.

 

 

Направени са и обобщаващи резултати с примери. В шведския град Линшьопинг по натоварен път, близо до Университетската болница, около 14 000 превозни средства преминават всеки ден, а градски автобус се движи на всеки 20 минути. Местните власти решиха да намалят ограничението на скоростта от 50 км/ч на 40 км/ч, като инсталират Actibump.

След това независима изследователска фирма проучва ефекта и установява, че средната скорост е паднала с 11 км/ч. А обикновено при понижаване на ограничението само със знаци с 10 км/ч, скоростта на пътя пада едва с 2-3 км/ч. След инсталирането на Actibump, 81% от шофьорите вече се съобразяват със скоростта.

 

 

В Малмьо (Швеция) градските власти имаха постоянен проблем с превишената скорост по редица пътища. За да ги направят по-безопасни инсталират Actibumps. Няколко месеца по-късно са направени изследвания на резултатите от първите три места. Скоростта на движение навсякъде е паднала до приложимото ограничение (+/- 3 км/ч). Причинените от трафика вибрации на земята са сведени до минимум, нивата на шум са по-ниски.

В Пърт (Австралия) в кампус на университета Къртин официалното ограничение на скоростта е 40 км/ч, но на практика шофьорите се движат средно с около 55 км/ч, а близо 65% и още по-бързо. Четири Actibump са инсталирани през зимата на 2017 г. и десет месеца по-късно средно превишаващите скоростта са намалели със 78,7%.

 

 

Като предимство пред класическите „легнали полицаи“ производителят посочва, че при Actibumps превозните средства, които се придържат към ограничението на скоростта, не трябва да спират и след това да ускоряват. Това подобрява трафика, освен това системата събира данни в реално време за качеството на въздуха, нивата на шум и вибрации, както и следи регистрационните номера на автомобилите, преминаващи през системата.  

 

 

fallback
  • #8
    Никола ( преди 1 година )
    В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕВИШЕНА СКОРОСТ-ДИРЕКТНО КОНФИСКАЦИЯ НА КОЛАТА БЕЗ ЗНАЧЕНИЕ КОЙ Е СОБСТВЕНИК.
  • #7
    Ба Мааму ( преди 1 година )
    Там на запад вече и легналите полицаи обърнаха ре-з-бата.
  • #6
    анонимен ( преди 1 година )
    В България за 50К евро ще легне жив полицай където му кажеш.
  • #5
    До долните ( преди 1 година )
    Май забравяте камерите, които снимат? Напоследък им инсталират софтуер който следи дали шофьорът държи телефон и дали всички са си сложили коланите, а вие мечтаете за вандалски прояви, които да ви се разминат?
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Така като са го сложили на снимката ако е в България състезателите ще минават отстрани по вело алеята или по тротара.
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    Ако караш достатъчно бързо ще прелетиш отгоре и почти няма да го усетиш. Особено ако си с джип с офроуд гуми 35 инча. Да не говорим че това ако е в България веднага някой ще му сипе няколко кофи лепило за плочки и никога повече няма да мръдне докато не го изкъртят с фадромата. Другия вариант е да го завариш с електрожена. Хахах. Тука режат дори камерите които снимат трафика и проверяват за винетки. Дават знаците за вторични. Българина не прощава. Чупи и мачка наред.
  • #2
    Скъсани боксерки ( преди 1 година )
    Тук, за да има ефект, трябва да излизат шипове от това съоръжение!....
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Ето това е общината да мисли за хората. Дават 50 хиляди евро за легнал полицай. В България е точно обратното. Дават значително по-малко (но знае ли се може да излезе и 100 хиляди евро някой легнал полицай в зависимост от кой изпълнява поръчката), а после на кой му пука че гражданите са дали няколко пъти по 50 хиляди евро за да си ремонтират окачването на автомобилите заради честото минаване през легнали полицаи дори с позволената скорост, особено при отрицателни температури.
fallback
Последни