Онези от нас, които като деца са гледали по десет пъти филми като "Зов за завръщане" или "Робокоп", отдавна очакваме появата на тази кола. Единствената изненада е, че сега, когато автомобилът на бъдещето най-после е факт, той се оказва пътнически ван. И е дело на Hyundai.
Някакво задкулисно, мрачно споразумение определяше, че вановете трябва да остават недосегаеми за автомобилните дизайнери. Че е важно само колко практични и колко икономични са, но не и как изглеждат. Това роди поколения от автомобили, толкова мъчно отличими един от друг, че вече спряхме дори да се вглеждаме в тях.
“
Опитайте обаче да не се вгледате в новия Hyundai Staria . За четири дни, обикаляйки България с него, постигнахме толкова обърнати глави и извити вратове, колкото и навремето с BMW i8.
С издължена предница като на скоростен влак, с една непрекъсната линия на предните светлини, с максимално изчистени линии и с невиждано големи странични прозорци, този ван изглежда като телепортиран от бъдещето.
Този ефектен дизайн носи още два плюса. Първо, той понижава коефициента на аеродинамично съпротивление до едва 0.31. Това не просто е шокиращо ниско за ван, а е на практика същото постижение като на Pagani Huayra. И позволява един съвсем разумен среден разход от под 9 литра на сто в комбиниран цикъл - в реалния живот, а не на хартия.
Вторият ефект от футуристичния дизайн е, че умело прикрива колко гигантска е всъщност тази кола. Дължината й е 5.25 метра - цели две педи над актуалния Volkswagen Multivan. Височината е цели два метра.
Най-изумителното е, че тези габарити ни най-малко няма да ви тежат, когато седнете зад волана. Стария може да има размерите и външния вид на космически кораб, но се кара като най-обикновен автомобил.
Ние останахме наистина удивени как тази кола стои в завоите. Макар че всъщност не би трябвало да има нищо чудно, защото това е първият ван на Hyundai, който не е на платформата на товарен автомобил. Това всъщност е платформата на актуалния Santa Fe, макар и доста удължена.
Окачването също е доста софистицирано като за ван: макферсони отпред, многозвенно независимо отзад. И с електронно векторно разпределение, което по-простично казано означава, че в завой върху вътрешното колело се прилага спирачно усилие за повече стабилност. Като резултат от всичко това тази 2.3-тонна, над 5-метрова грамада се държи на пътя като лека кола.
На други пазари Staria се предлага и с бензинови двигатели, включително 3.5-литров V6. В България можете да я имате с богатия избор от един-единствен дизелов мотор с една-единствена степен на мощност. Но си има и компенсации за това.
Hyundai Staria
177 к.с. максимална мощност
430 Нм максимален въртящ момент
185 км/ч максимална скорост
|
Бензиновите версии са с предно предаване, вместо със задно, както беше досега. А тази, с 2.2-литров дизел и 177 коня максимална мощност, е със задвижване на четирите колела. Не очаквайте някакви офроуд подвизи, защото просветът е 186 милиметра, което е горе-долу в класа на паркетните кросоувъри. А и предният и задният надвес не предполагат планинско катерене. 4x4 системата на Hyundai тук по-скоро ви гарантира стабилност и сигурност на всякакви настилки. Възможността за заключване на диференциала ще ви помогне да се измъкнете дори от дълбока кал или сняг.
Иначе дизеловият двигател, съчетан с 8-степенния автоматик на Hyundai, работи доста гладко. Няма да ви смае с динамика: ускорението от 0 до 100 километра в час отнема цели 13.5 секунди. Което може да се очаква при тегло над 2.3 тона. Но 430-те нютонметра максимален въртящ момент означават, че можете да изпреварвате с изненадваща лекота.
Внушителните габарити са проблем единствено когато се опитвате да паркирате - затова дори и най-базовата Staria има камера и сензори за паркиране отзад. А върховата версия има цяла система от камери, така че на дисплея можете дори да видите цяла триизмерна проекция на автомобила.
Както и в останалите модели от висок клас на Hyundai и Kia, камерите в огледала се включват автоматично всеки път, когато подадете мигач, и ви показват на таблото какво се случва зад вас, включително и в сляпата за огледалата зона. За жалост тази полезна екстра ще е неизползваема за онези българи, които по религиозни причини никога не подават мигач.
В България Staria се предлага с три възможни нива на оборудване. В най-ниското и само с предно предаване колата тръгва от около 73,000 лева. С 4x4 стартовата цена е 85,000. А най-богато оборудваната версия Luxury стига до почти 108 000 лева. Но пък в замяна на парите си получавате наистина доста. Даже базовата кола има всички основни системи за сигурност, климатик, включително и за втория ред седалки, адаптивен круиз контрол, отопление на седалките и волана.
Обичайната конфигурация на Staria е с 9 места. Но най-високата версия може да е само със седем, като в нашия случай. Което, колкото и да не е за вярване, всъщност намалява багажния обем от над 800 литра до по-малко от 200 в този вариант. Но пък за компенсация седалките могат да се превръщат почти в легла.
А ако в момента нямате нужда да си полегнете, можете да си играете с часове с възможностите на информационната система. Тя позволява съвсем лесна интеграция на смартфон. Може да записва гласовите ви бележки. Може да ви пуска успокояващи природни звуци - океански прибой, дъжд в гората, пращящ огън в камина, разходка по дълбокия сняг. Има специален микрофон, който може да усилва гласа на шофьора, така че да го чуват ясно и на най-задния ред седалки. Има и вътрешна камера, за да контролирате какви ги вършат децата отзад - или, в нашия случай, операторът.
Нишата на безжичното зарядно е достатъчно голяма и за таблет. Местата за прибиране на вещи са много. Основната жабка е стряскащо миниатюрна, но за компенсация имате още две за документи върху таблото, и дълбока конзола между предните седалки. Поставките за чаши са в изобилие, а хитрото плъзгащо се прозорче отзад върши добра работа, за да си получите кафето от драйв-ина.
Това е и най-хубавата страна на Hyundai Staria. Той е новаторски и смайващ отвън. Но отвътре си остава познат, успокояващ и комфортен. Точно каквото искаме от един пътнически ван.
Още снимки на Hyundai Staria вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
За втори пореден път корейците се отказват от успешна формула, за да потърсят още по-успешна (ВИДЕО)
-
Не само предните светлини на тази кола са получили "диамантена шлифовка"
-
Корейците вдигат много сериозно летвата и като комфорт, и като технологии