Може ли да се използват хранителни отпадъци в автомобилната индустрия? Отговор на този въпрос дава Иън Калъм - шотландски дизайнер, който е работил за Ford, TWR и Aston Martin. През 1999 г. той става директор на дизайна на Jaguar Cars, по-късно Jaguar Land Rover, позиция, която заема до средата на 2019 г. Калъм е автор на някои от най-красивите автомобили през последните десетилетия, включително Aston Martin Vanquish и DB9, както Jaguar F-Type и XJ.
Новото начинание на шотландеца е компанията Callum - консултантска фирма за дизайн и инженеринг, която разработва проект именно за използването на „зелени“ алтернативи на материалите, използвани в производството на интериора на днешните автомобили. Защото устойчивостта на автомобилите в бъдещето ще минава не само през по-ефективните двигатели, но и през интериорния дизайн.
Хиляди тонове храна се изхвърлят безцеремонно всеки ден и Калъм смята, че може да се използват за замяна на съществуващата пластмаса в интериора.
Изборът на инженерите пада върху хранителни отпадъци, които, ако се смесят правилно с други елементи, могат да гарантират свойства, подобни на по-често срещаните материали по отношение на устойчивост, дори при по-високи или по-ниски температури, както и пластичност на дизайна, информира Мotor1.
По-конкретно - яйчени черупки, комбинирани със смола, или дори орехи, могат да създадат материал с лъскава или матова повърхност в зависимост от вкуса на дизайнера, който е особено подходящ за панелите на вратите.
Оризът или лещата с изтекъл срок на годност, могат да се трансформират в полупрозрачен материал, докато зърната от кафе могат да заменят традиционните лъскави черни пластмаси на таблото.
Лилавите моркови са в състояние да придадат цвят на седалките и различните части на купето, докато рециклираните дървесни листа създават тъмна повърхност, която може да се използва вместо дървените вложки на централната конзола и таблото.
И накрая - плат, изработен от пластмаса, извлечена от океаните и материал, получен от рециклирани пластмасови бутилки, може да се използва за седалките, техника, която вече е прилагана при различни настоящи модели.
Според Калъм тези решения могат да станат стандарт от 2030 г. във всички автомобили, като марките обръщат все повече внимание на кръговата икономика в своите процеси. Трябва да се гледа все по-внимателно на въздействието върху околната среда и да се обърне внимание на рециклирането, като по този начин ще се намали използването на суровини.