Миналата седмица новина от държавата еталон в електрификацията при превозните средства - Норвегия, предизвика големи дискусии сред привържениците и противниците на електромобилите, след като корабната компания Havila Kystruten обяви, че вече няма да приема електрически коли и хибриди на борда на своите плавателни съдове.
Причина за решението е съображения за безопасност, а според Бент Мартини - шеф Havila Kystruten, при анализ на риска са стигнали до извода, че евентуален пожар на електрически автомобил би изисквал особено сложна спасителна операция, която не би могла да се осъществи с усилията на екипажа на борда. А това води до заплаха за пътниците.
Оказа се, че вече и втора норвежка компания налага забрани за електрически автомобили на своите кораби, но ситуацията е малко по-различна. Става въпрос за Höegh Autoliner, като при нея ограничението е за превоз на употребявани електрически превозни средства, докато нови може да се превозват, съобщава Automobilwoche.
Пред изданието Себьорн Дал - главен оперативен директор на Höegh Autoliner, казва: „Една от мерките е да не транспортираме употребявани електрически автомобили, защото поради потенциални дефекти на батерията те представляват по-висок риск от пожар в сравнение с напълно новите електрически превозни средства“.
Фактическата предистория на превантивната мярка е фаталният пожар през февруари миналата година на товарния кораб „Фелисити Ейс“, който превозваше 4000 нови коли от Европа за Северна Америка, но се запали и потъна в близост до Азорските острови. Нито една кола не беше спасена, а щетите от над 400 милиона долара трябваше да бъдат покрити от застрахователи. Предполага се, че причината за пожара на „Фелисити Ейс“ е запалена батерия на електрически автомобил.
Höegh Autoliner управлява 50 големи ферибота, които транспортират, наред с други неща, нови автомобили VW и BMW и компанията не може да си позволи да изпусне този бизнес. Себьорн Дал допълва: „На нашите кораби има високо развити аларми за дим и пожар, а нашите екипажи са специално обучени да откриват и гасят възможни пожари със светкавична скорост“.
Същевременно има и корабни компании, които подхождат към електрически превозни средства по друг начин. Например, базираната в Любек (Германия) TT-Line използва напълно различен подход и дори предлага станции за зареждане на своите плавателни съдове.