От десетилетия насам предпочитанията за цвета на автомобилите се променят непрекъснато. През 70-те години на миналия век, например, най-популярен цвят в световен мащаб е синият. Две десетилетия по-късно 44% от новите коли са червени или черни, докато новият век донесе нещо различно – в средата на първото му десетилетие 54% от всички автомобили, слизащи от конвейера са черни, бели или сиви.
Тенденцията към автомобили, които не се отличават от общата маса, продължава, сочи доклад на германския химически концерн BASF, който произвежда боите, използвани от големите автомобилни производители. Оказва се, че през 2022 г. 39% от всички нови коли са бели.
Докладът изключва търговските превозни средства и големите автопаркове, но пък е доста подробен относно различните държави и континенти. Оказва се, че бялото е най-популярният цвят на нови автомобили в Северна и Южна Америка, Азия, Европа, Близкия изток и Африка.
Следващите два най-популярни цвята са черно и сиво - съответно с 18% и 16%, но бялото е категоричният лидер. А причините, според BASF, са неговите „класическа, вечна красота и висока стойност при препродажба".
Взети заедно, по-ярките цветове като синьо, червено, зелено и жълто представляват по-малко от 20% от общия брой закупени автомобили. Сред тях синьото е най-популярният избор с 8% по целия свят. В същото време цветове като лилаво, оранжево, зелено и жълто са по-популярни, отколкото през 2021 г. и 2020 г.
„Бялото и черното се увеличиха тази година, но по-голямата история е разнообразието в хроматичните цветове. Когато добавите пазарния дял на жълто, оранжево, кафяво и зелено, можете да видите повече нюанси и разнообразие, отразяващи по-нюансирана цветова палитра и дълбочина, като и широчина на цветовете, които се развиха през последната година -две“, твърди експертът Марк Гутяр, ръководител на Automotive Color Design.