Животът на Fabia, един от най-популярните модели на Škodа, ще приключи още през 2025 г., ако не се направят промени в стандарта за вредни емисии Euro 7, алармира Мартин Ян - член на борда на директорите на чешката компания, която е част от Volkswagen Group.
В интервю за за Hospodářské noviny Ян, който отговаря за продажбите и маркетинга на марката, сравни новия Евро 7 с „нож в гърба“ и каза, че не разбира кой може да излезе с такова предложение. Според него това е „напълно безотговорно“ от страна на Европейската комисия.
Многократно е писано и е имало реакции от автомобилните производители, че влизащият през 2025 г. Евро 7 ще „убие“ малките градски автомобили, включително тези в хибридни превозни средства поради завишените граници на азотни оксиди (NOx), които трябва да станат 30 милиграма на километър, което е повече от два по пъти по малко от сегашните 80 милиграма при стандарта Еuro 6d.
Шефът от Škodа допълва, че вижда проблем и във факта, че в момента производителите не се занимават само с EU7, но също така са обезпокоени от цените на енергията, суровините, липсващите компоненти и следователно дългите периоди за производство и доставка. Този хаос само се задълбочава от формулировката на новия стандарт за вредни емисии и поставя производителите в ситуация, в която не знаят какво да правят.
„Това е пълно пренебрежение към реалните възможности на автомобилната индустрия -възмущава се Мартин Ян. - Въпреки това има и редица неразрешени въпроси по отношение на самото измерване на емисиите. Например, как ще се измерва, за да се гарантира, че превозните средства винаги постигат идеални стойности на емисиите - веднага след стартиране, или когато са напълно натоварени и се движат по наклон. Това променя целия процес и за съжаление предложението не описва тези принципи. В момента обаче трябва да планираме производствен капацитет и инвестиции в развитие на технологиите за следващите три години, но когато дори не знаем как трябва да изглежда реалистично, не можем да го планираме. Несигурността ни съпътства на всяка крачка.“
От гледна точка на Škoda лошото е, че неясните правила в момента връзват ръцете на конструкторите до степен, че те нямат шанс да модифицират съществуващите автомобили, за да отговарят на правилата на EU7 през 2025 г. Освен това цената на промените е толкова висока, че не си заслужава.
„Ако стандартът трябваше да се прилага в сега предложената му форма, Škoda вече щеше да е спряла производството на автомобили от клас A0, т.е. Fabia, Scala и Kamiq в средата на 2025 г.“, посочва Ян.
Той добавя, че обемът на производството е толкова голям, че на практика може да затвори цялата производствена линия в Млада Болеслав: „Ако това се случи, би било пълна лудост, но не мога да си представя, че наистина ще стане. За да добиете представа какво означава това само за чешката марка, говорим за производство на поне 150 000 автомобила годишно. Да не говорим за доставчици и други подизпълнители. Следователно EU7 очевидно заплашва не само печалбите, но преди всичко заетостта.“
От Škoda се надяват, че ще се прокарат промени в Европейския парламент и в сътрудничество с други страни от ЕС, които трябва да одобрят предложението на Европейската комисия. Мартин Ян планира да преговаря с членове на Европейския парламент и ресорни министри на страните членки.
„Трябва да им обясним нереалистичния характер на предложението и да разгледаме неясните му детайли - казва още Мартин Ян. - Експерти от ACEA (Европейската асоциация на производителите на автомобили) и други автомобилни компании вече обясниха това на политиците, а след това те излязоха с предложение, което е напълно неясно и неработещо. Не разбирам кой изобщо може да излезе с такова предложение в наши дни. Считам го за напълно безотговорно от страна на Комисията.“
В отговор на критиките Европейската комисия твърди, че по-чистите двигатели с вътрешно горене ще помогнат на европейските производители на пазари, които по-бавно ще преминат към електрически автомобили, но Ян казва, че това са глупости.
„Аргументите за увеличаване на конкурентоспособността на други пазари са погрешни – смята той. - Те нямат връзка с реалността. Комисията казва, че с въвеждането на стандарта Euro 7 Европа ще има по-чисти двигатели с вътрешно горене след 2035 г. и ще може да изнася чисти автомобили за пазари от третия свят като Африка или Индия. Това е нелепо. Има държави, които няма да въведат Евро 7. Те няма просто да надценят двигателите си до нашето ниво. Това със сигурност няма да подобри конкурентоспособността ни на ключови пазари. Напротив, това ще направи невъзможен износът на автомобили, защото те ще бъдат твърде скъпи на тези пазари. В развиващите се страни автомобилите така или иначе се произвеждат предимно на местно ниво, защото там не могат да се изнасят скъпи европейски модели.“