Знаете ли коя част в автомобила ви е подложена на най-голямо натоварване? Буталата? Свещите? Амортисьорите? Не, тази чест принадлежи на един компонент, който повечето от нас смятат за съвсем простичък и нискотехнологичен. Всъщност българската автомонтьорска школа даже му е дала леко пренебрежителното име "гарнитура на главата", като нещо, което върви с тройка кебапчета.
Но истината е, че гарнитурата на главата е една от най-честите причини за гибел на двигателя. Много хора я пренебрегват, докато изведнъж не сдаде багажа и не ви сервира четири- или дори петцифрена сметка за основен ремонт. Това чудесно видео на канала New Mind обяснява в детайли защо този компонент заслужава повече внимание и респект. Ето и причините накратко.
Видеото нарича гарнитурата "най-измъчвания компонент в двигателя", и не е трудно да повярваме в това. Под капака има много други елементи, които понасят по-сериозен стрес: буталата са изложени на огромни температури, свещите - на необикновено интензивен цикъл, веригите и ремъците търпят механично натоварване. Но гарнитурата на главата е под всички възможни видове натоварване едновременно. Тя трябва да понася изключително високата сила на затягане на болтовете на главата, без да се деформира твърде много, но в същото време да остава достатъчно пластична, за да уплътнява ефективно грапава повърхност. Трябва да се справя с гъстата утайка от студено масло, но и с горещото масло, което под налягане тече като вода, и с охладителната течност. И двете съдържат високо корозивни компоненти. Но гарнитурата за нищо на света не трябва да допуска двете да се смесят.
Освен това, тя трябва да удържа на наляганията в горивната камера. Трябва да устоява на температури, надхвърлящи 500 градуса по Целзий. И всичко дотук трябва да се изпълнява при всякакви условия - независимо дали навън е 30 градуса под нулата и двигателят е студен, или е 40-градусова жега и изкачвате стръмен хълм, теглейки каравана. Това са много противоречащи си изисквания към един компонент, дебел милиметри. Затова и отне десетилетия, преди индустрията да се научи да прави наистина издръжливи гарнитури за главата. Като най-съвременните образци от многопластова стомана. Както отбелязват авторите на видеото, това е може би последният голям технологичен пробив за двигателя с вътрешно горене.
Още по темата:
-
Причините са няколко. Основната - и най-рядко споменавана - е финансова
-
Доставчик на BMW приспособява V6 и V8 към водородно гориво - лесно и относително евтино
-
Кабелите за подаване на ток май ще ви трябват и в електрическата ера