fallback

Кой е най-натовареният компонент в автомобила?

Много хора пренебрегват тази част, която е честа причина за гибел на двигателя

Знаете ли коя част в автомобила ви е подложена на най-голямо натоварване? Буталата? Свещите? Амортисьорите? Не, тази чест принадлежи на един компонент, който повечето от нас смятат за съвсем простичък и нискотехнологичен. Всъщност българската автомонтьорска школа даже му е дала леко пренебрежителното име "гарнитура на главата", като нещо, което върви с тройка кебапчета.                                   Но истината е, че гарнитурата на главата е една от най-честите причини за гибел на двигателя. Много хора я пренебрегват, докато изведнъж не сдаде багажа и не ви сервира четири- или дори петцифрена сметка за основен ремонт. Това чудесно видео на канала New Mind обяснява в детайли защо този компонент заслужава повече внимание и респект. Ето и причините накратко.

Видеото нарича гарнитурата "най-измъчвания компонент в двигателя", и не е трудно да повярваме в това. Под капака има много други елементи, които понасят по-сериозен стрес: буталата са изложени на огромни температури, свещите - на необикновено интензивен цикъл, веригите и ремъците търпят механично натоварване. Но гарнитурата на главата е под всички възможни видове натоварване едновременно. Тя трябва да понася изключително високата сила на затягане на болтовете на главата, без да се деформира твърде много, но в същото време да остава достатъчно пластична, за да уплътнява ефективно грапава повърхност. Трябва да се справя с гъстата утайка от студено масло, но и с горещото масло, което под налягане тече като вода, и с охладителната течност. И двете съдържат високо корозивни компоненти. Но гарнитурата за нищо на света не трябва да допуска двете да се смесят.                                   Освен това, тя трябва да удържа на наляганията в горивната камера. Трябва да устоява на температури, надхвърлящи 500 градуса по Целзий. И всичко дотук трябва да се изпълнява при всякакви условия - независимо дали навън е 30 градуса под нулата и двигателят е студен, или е 40-градусова жега и изкачвате стръмен хълм, теглейки каравана. Това са много противоречащи си изисквания към един компонент, дебел милиметри. Затова и отне десетилетия, преди индустрията да се научи да прави наистина издръжливи гарнитури за главата. Като най-съвременните образци от многопластова стомана. Както отбелязват авторите на видеото, това е може би последният голям технологичен пробив за двигателя с вътрешно горене.

         

fallback
  • #16
    Еемм ( преди 1 година )
    ПраФ е Онуфри. В бг масата са дизеляци, пушещи с махнати катализатори и дпф-и. Пазарът е залят от дизели с ниска цена. Щото са много здрави и бегат много. Цяла Европа се отърва от дизелите и ние ги внасяме. Бензинките държат цена, че са лесни за поддръжка и евентуално може и газ на някои автомобили. Масово взимаш дизел и се започват едни дюзи, турбини, дпф, егр, сажди, красоти..
  • #15
    Онуфри ( преди 1 година )
    в България най-натоварено е окачването и турбината на дизеловия ви копфтор.. прощавайте - мотор ;)
  • #14
    123 ( преди 1 година )
    Ми като взеха да правят алуминиеви двигатели и яка компресия как няма да ви мирише на изгоряло масло.Всеки който разбира от двигатели знае за какво става въпрос.
  • #13
    1234 ( преди 1 година )
    така е защото е пълна простотия да вкарваш уплътнение на цилиндър с компресия 1:18 за Дизел между две равни повърхности ! все някога ще изпусне. Връзката между главата и блока трябва да е друг тип с жлебове и кривини уплътнени с мек метал, мед например, който при при стягане да убере хлабините. за 100 г не се научиха да правят двигатели, за това сега ел коли ще ги изместят. Двг са бирници
  • #12
    Васко ( преди 1 година )
    Зависи, при шофьорите от женски пол най-натовареният компонент е съединителя.
  • #11
    Случайно минаващ ( преди 1 година )
    Не четете - това е елемента с най-тежко техническо задание за изработка. От едната му страна горещото масло, от другата "студеният" антифриз и не трябва да има температурни деформации. Изискванията на които трябва да отговаря не са никак малко или лесни за изпълнение, особнено предвид дебелината му. Единствено съм съгласен, че сегментите са му конглокенция, като сложност на разработка/изработка. Всичко останало е в пъти по-лесно да се направи.
  • #10
    Ширпотреба ( преди 1 година )
    Сега правят масовите двигатели от алуминий и лъжат хората че било по добре и по леко. Да по леко е. Но НЕ Е по добро! Правят го да пестят пари. Алуминиевите части са по евтини за производство. Алуминия се топли при ниска температура и се лее много лесно. И крайната му обработка също е лесна и евтина. Чугунените двигатели от друга страна са малко по тежки но пък са в пъти по здрави. Имат нужда само от по голяма охладителна система. Но голямата охладителна система подобрява и надеждността.
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    Това твърдение и аргументите са меко казано глупаво, защото всички подробности около него са инсинуация.Всички детайли не мога да коментирам, но само един: Гарнитурата издържала на наляганията на горивната камера!?!? Налягането горивният процес се предава чрез главата на болтовете, а пряко върху ръба на гарнитурата тое НИЩОЖНО! И т.н.
  • #8
    Ширпотреба ( преди 1 година )
    По принцип в момента нито един производител не прави този елемент както трябва. На повърхността на блока около цилиндрите и всички отвори за охлаждане трябва да има издълбани канали. В тях се поставят неръждаеми пръстени със кръгло сечение които стърчат малко над повърхността на блока. Слага се медна гарнитура и като се стегне уплътнява перфектно. Стоманените пръстени се набиват в медната гарнитура и няма мърдане. Добре е също и главата и блока да са от лята стомана. А не от алуминий.
  • #7
    Ширпотреба ( преди 1 година )
    Правят ширпотреба бо--клуци еднодневки и затова има проблеми. По принцип почти всичко по масовите автомобилите направено калпаво и по не по най добрия начин. Не е направено за здравина и дълъг живот. Някой неща са направени нарочно консуматив да се чупят. Другото е защото пестят пари. А и има и доста некадърни инженери които всъщност не знаят какво правят. Във всяка фирма има некадърници. Включително и на ръководни позиции където вземат грешни решения.
fallback
Последни