fallback

Защо механичният блокаж на диференциала е ненужен за повечето шофьори

В този случай няма значение дали колата е с предно, задно или 4х4 задвижване

Механичното заключване на диференциала, както са сигурни много автомобилисти, осигурява уникални предимства пред другите коли. Така ли е обаче наистина? Без да навлизаме в технически подробности, нека кажем, че принципът на неговото действие е в случай на пробуксуване на едно от колелата да изравни скоростта с колелото, което не буксува. Това дава възможност за по-ефективно прилагане на въртящия момент, но значително влияе върху управлението. Защо?

Защото при липсата му, приплъзването на едното колело се компенсира от доброто сцепление на второто. В резултат на това се поддържа добър контакт с повърхността и автомобилът, под една или друга форма, поддържа стабилност на посоката. Но веднага щом заключването принуди второто колело да се върти, можем да получиме приплъзване на двете колела на задвижващата ос.

Разбира се, при такава ситуация контактът с пътя не се губи напълно, но колата започва да се държи по съвсем различен начин, отколкото са свикнали съвременните шофьори. Ако говорим за задвижване на предните колела, тогава естествената му склонност към недостатъчен контрол става още по-очевидна.

И ще бъде възможно да се компенсира този проблем само чрез безстрашно натискане на газта в завой, но това не е упражнение за всеки. Освен това подаването на газ трябва да бъде такова, че тягата на задвижващите колела да компенсира тяхното плъзгане навън от завоя. Този режим се нарича "балистичен" и изисква специални пилотски умения, които повечето средностатистически водачи на МПС нямат.

Ако пък механичното заключване на диференциала касае кола със задвижване на задните колела, тогава колата ще стане още по-неконтролируема и дори при лек излишък на газ ще се опита активно да поднесе. При извънградско шофиране това ще доведе до бърза умора и постоянен стрес. Със задвижване на всички колела ситуацията ще бъде още по-зле. Ако говорим за междуосев диференциал, тогава ще получи ясна липса на управляемост в предната ос и колата също ще поднесе.

Във всички от гореспоменатите случаи говори за движение с по-висока скорост, а не за предвижване с ниска скорост в пресечена местност. При последната заключващите диференциали определено са плюс, но при движение по стандартната пътна мрежа, могат да изиграят много лоша шега на шофьорите, особено на по-неопитните.

Не напразно водачите на всъдеходи с  "твърдо" разпределение на въртящия момент при скорости от над 40 км/ч се препоръчва да изключат предния мост. Така че всъщност заключването на колелата е по-скоро инструмент за професионалисти или помощно средство за предвижване в пресечена местност.

Не случайно в съвременните автомобили са разработени електронно управлявани блокировки, които практически правят колите да не се различават по отношение на управлението. Този ефект се постига само чрез използването на електронно контролирани блокажи, усърдно елиминиращи грешките на водачите и безмилостно потискащи тяхната непрофесионална инициатива.

fallback
  • #2
    До #1 ( преди 1 година )
    Очевидно никога не си карал машина с блокаж на диф. или раздатка. С малки изключения (G classe, TLC, или машини на ARB въздушен блокаж) почти всички машини са с блокаж с ограничено приплъзване на задната ос, с изключение на Jeep GC WK който има и на предната. По принцип блокажа помага и при потегляне, но това съвсем не му е основната функция.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    То на всеки който малко разбира от коли и съответно е чувал за блокаж на диференциала, знае че блокажа е само за тръгване. Пък тези хора обикновено са чували за диференциал с ограничено приплъзване и знаят, че той има значение в движение и помага при тръгване.
fallback
Последни