IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Запознайте се с Cheetah, провалилия се конкурент на Hummer

Има само един оцелял прототип на военния SUV, разработен първоначално от Lamborghini

В края на 70-те години на миналия век армията на САЩ започва да търси „Високо мобилно многоцелево колесно превозно средство“ като заместител на Jeep. Поканени са 61 компании да излязат с предложения за нов дизайн на машина 4x4, която може да бъде изградена в различни конфигурации, включително и като носител на ракети.

 

Teledyne Continental Cheetah

 

Само три от представените проекти стигат до фазата на прототип и един от тях е Teledyne Continental Cheetah. Но всичко започва от автомобилното изложение в Женева през 1977 г., където Lamborghini представя Cheetah - първия опит за италианците за офроуд машина. Те дори намекват, че може да пуснат гражданска версия. Но това така и не става.

През 1979 г. е обявен конкурса за армията на САЩ, а Lamborghini, която тогава не е в добро финансово състояние, продава проекта на американската компания Mobility Technology International (MTI) – дъщерно дружество на Chrysler. MTI значително преработва Cheetah, а по-късно продава прототипа на Teledyne Continental.

 

Teledyne Continental Cheetah-7

 

В крайна сметка армията избира предложението на AM General - M998, по-известен като Humvee, а проектът Cheetah е отхвърлен. Humvee идва от преобразуването на съкращението HMMWV, което означава „Многофункционално колесно превозно средство с висока мобилност“ (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle).

Колко точно прототипа Cheetah са построени и колко са оцелели не е ясно, споменават се общо 11 сглобени, но със сигурност поне един е оцелял и е попаднал в частни ръце, като през януари ще бъде изложен на търг за продажба.

 

Teledyne Continental Cheetah-2

 

Cheetah получава най-опростената каросерия и има аскетичен интериор. Основата е пространствена рамка, изработена от стоманени тръби, тялото е от алуминиеви панели. Първоначално двигателят е отзад, но управлението е лошо, а и изборът на двигател не е подходящ.

Първо е монтиран 5,9-литров 8-цилиндров бензинов агрегат Chrysler, но скоро го заменят с редови 6-цилиндров дизелов Volvo, който пък след това е сменен с много по-мощен 6,9-литров дизелов V8 International Harvester.

 

Teledyne Continental Cheetah-15

 

Впоследствие двигателят се премества под предния капак, съчетан е с тристепенна автоматична трансмисия на Chrysler. Остават дисковите спирачки и независимото окачване на всички колела. Именно този двигател е на прототипа от 1981 г., който е оцелял до наши дни.

Днес марката Hummer се превърна в почти нарицателно име, тъй като военният HMMWV M998 и цивилният SUV Hummer H1, който се появи през 1992 г., получиха статут съответно на герои от военната хроника и една от легендите на автомобилния пазар. Но всичко можеше да се обърка напълно, ако проектът Teledyne Continental Cheetah беше спечелил тогава конкурса на Министерството на отбраната на САЩ. Но Cheetah „изтегля късата клечка“ срещу HMMWV M998.

 

Още снимки на Teledyne Continental Cheetah - вижте в галерията

 

 

0 от 500