Една от големите битки в еволюцията на електрическите автомобили е развитието на батериите и в тази посока идва поредната новина, този път за създаването на незапалим електролит за литиево-йонни батерии, които се използват масово в електромобилите. Макар и да са редки случаите, пожарите на електрически коли заради батериите предизвикват безпокойство.
Изследователи от американската National Accelerator Laboratory (SLAC) и Станфордския университет твърдят, че са разработили незапалим електролит за литиево-йонни батерии, който им позволява да работят при повишени температури, без да предизвикват пожар. Това е модифициран електролит, който помага на Li-Ion батерии да работят нормално при високи температури. И този електролит може да се използва със съществуващи батерии и производствени линии.
Литиево-йонните батерии са много чувствителни към високи температури и прегряването предизвиква верижна реакция, която е много сложна за спиране, а пожарите с електромобили се гасят много трудно с традиционни средства.
Конвенционалните електролити са от литиева сол, разтворена в течен органичен разтворител, като етер или карбонат. Батериите генерират топлина по време на работа и ако има пробиви или дефекти, те бързо загряват. При температури над 60 градуса С (140 градуса F), малките молекули на разтворителя в електролита започват да се изпаряват, превръщайки се от течност в газ и надуват батерията като балон, а след това се палят.
Екипът на SLAC/Станфорд изследва електролит на базата на полимер, който да предложи както безопасност, така и производителност. Воден от Рейчъл Хуанг, първият автор на изследването за електролита, екипът добавя литиева сол, наречена LiFSI, към базиран на полимер електролит.
За разлика от други базирани на полимери електролити, този също съдържа запалими молекули на разтворителя. Въпреки това, общият електролит, известен като незапалим електролит с разтворител (SAFE), е показал, че е устойчив на запалване при високи температури по време на тестване в литиево-йонна батерия. Учените смятат, че едно от приложенията на SAFE може да бъде в електрическите автомобили.
Те обясняват, че ако множеството литиево-йонни батерии в колата са твърде близо една до друга, те могат да се нагреят, което може да доведе до прегряване и пожар. Но ако една електрическа кола съдържа батерии, пълни с електролит като SAFE, който е стабилен при високи температури, батериите могат да бъдат близо една до друга, без да има риск от прегряване.
В допълнение към намаляването на риска от пожар, това означава по-малко място, заето от охладителните системи в колете и повече място за батерии. А повече батерии увеличават общата енергийна плътност, което означава, че колата може да има по-дълъг пробег между зарежданията.