IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Нов тип батерии спират пожарите на електромобили

Учените от САЩ твърдят, че са изработили електролит, който ще повиши безопасността

Една от големите битки в еволюцията на електрическите автомобили е развитието на батериите и в тази посока идва поредната новина, този път за създаването на незапалим електролит за литиево-йонни батерии, които се използват масово в електромобилите. Макар и да са редки случаите, пожарите на електрически коли заради батериите предизвикват безпокойство.

 

Tesla-Model-S-пожар

 

Изследователи от американската National Accelerator Laboratory (SLAC) и Станфордския университет твърдят, че са разработили незапалим електролит за литиево-йонни батерии, който им позволява да работят при повишени температури, без да предизвикват пожар. Това е модифициран електролит, който помага на Li-Ion батерии да работят нормално при високи температури. И този електролит може да се използва със съществуващи батерии и производствени линии.

Литиево-йонните батерии са много чувствителни към високи температури и прегряването предизвиква верижна реакция, която е много сложна за спиране, а пожарите с електромобили се гасят много трудно с традиционни средства.

 

Батерия-Batterie-auto-elettriche

 

Конвенционалните електролити са от литиева сол, разтворена в течен органичен разтворител, като етер или карбонат. Батериите генерират топлина по време на работа и ако има пробиви или дефекти, те бързо загряват. При температури над 60 градуса С (140 градуса F), малките молекули на разтворителя в електролита започват да се изпаряват, превръщайки се от течност в газ и надуват батерията като балон, а след това се палят.

Екипът на SLAC/Станфорд изследва електролит на базата на полимер, който да предложи както безопасност, така и производителност. Воден от Рейчъл Хуанг, първият автор на изследването за електролита, екипът добавя литиева сол, наречена LiFSI, към базиран на полимер електролит.

 

Батерии-1

 

За разлика от други базирани на полимери електролити, този също съдържа запалими молекули на разтворителя. Въпреки това, общият електролит, известен като незапалим електролит с разтворител (SAFE), е показал, че е устойчив на запалване при високи температури по време на тестване в литиево-йонна батерия. Учените смятат, че едно от приложенията на SAFE може да бъде в електрическите автомобили.

Те обясняват, че ако множеството литиево-йонни батерии в колата са твърде близо една до друга, те могат да се нагреят, което може да доведе до прегряване и пожар. Но ако една електрическа кола съдържа батерии, пълни с електролит като SAFE, който е стабилен при високи температури, батериите могат да бъдат близо една до друга, без да има риск от прегряване.

 

Батерии

 

В допълнение към намаляването на риска от пожар, това означава по-малко място, заето от охладителните системи в колете и повече място за батерии. А повече батерии увеличават общата енергийна плътност, което означава, че колата може да има по-дълъг пробег между зарежданията.

 

 

0 от 500