Голямата цел, поставена от европейските институции, за пълна трансформация към електрически превозни средства е невъзможна, заяви Артуро Перес де Лусия, генерален директор на испанската Бизнес асоциацията за развитие и насърчаване на електрическата мобилност (AЕDIVE), съобщава Аutopista. Неговите думи се отнасят за Испания, но те на практика важат и за много други държави от ЕС.
„Днес е невъзможно да се предприеме тотална трансформация на испанския автомобилен парк към електрически превозни средства. Иска ми се да не е така, но реалистично погледнато, имаме още дълъг път да извървим“, смята Перес де Лусия.
В анализа, извършен от AЕDIVE, се подчертават някои ключови аспекти, като необходимостта от специално данъчно облагане, които оказват влияние върху цените на електрическите превозни средства, както и липсата на предлагане в ключови сегменти. От AЕDIVE се фокусират и върху инфраструктурата на презареждане на обществени места, за които е необходимо да се „съборят административните бариери“, които все още съществуват.
Проучване на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) показва, че Испания е на дъното в Европа по брой точки за зареждане на електромобили - само 1,6 обществени зарядни устройства на 100 км. В европейската класация, по данни на ACEA, шест държави от ЕС нямат нито една точка за зареждане на 100 км път (Латвия, Полша, Естония, Кипър, Гърция и Литва). 17 държави имат по-малко от пет точки за зареждане, включително Испания, а само пет имат повече от 10 зарядни устройства на 100 км пътища. В този списък България е с едва около 2 зарядни станции на 100 км, което е сходно с Испания.
Перес де Лусия допълва анализира на глобалната ситуация в сектора: „Липсва координация между публичните администрации, за да вървят всички в една посока. Липсва гъвкавост, така че индустриалните цели в страна като нашата да се постигат и парите от Европа да се получават“.