В Южна Корея се очаква началото на съдебен процес, който е свързан с безопасността на автомобилите Tesla. Става въпрос за фатална катастрофа от декември 2020 г., когато в луксозен квартал на Сеул бяла Tesla Model X се разбива в стената на паркинг. При инцидента загива виден адвокат - 60-годишния Юн Хонг-гън, близък приятел на президента на Южна Корея, информира Reuters.
Прокуратурата е повдигнала обвинение срещу шофьора за непредумишлено убийство, той обвинява Tesla. Водачът се казва Чой Уоан-джонг и е изкарвал прехраната си, като е управлявал собствените автомобили на хора, пили алкохол. 61-годишният шофьор твърди, че Model X е излязъл извън контрол и, че спирачките са отказали.
Този процес има сходство с друг фатален инцидент наскоро в Китай, при който автомобил Tesla Model Y стана неуправляем за водача, след което се движи с висока скорост в продължение на около 2 километра, като по пътя си блъсна няколко човека. Двама от тях загинаха, а трима, в това число и шофьорът, са в болница.
Tesla е продала 17 828 коли в Южна Корея през 2021 г., показват данните от регистрациите. Случаят на Чой привлече вниманието на някои защитници на безопасността в страната, които искат да променят разпоредба в споразумението за свободна търговия със САЩ, която освобождава Tesla от местните стандарти. Например Tesla не е длъжна да спазва разпоредбите на Южна Корея, които изискват поне една врата отпред и отзад да има механична ключалка, която позволява да се отвори, дори ако колата няма електричество.
Прокурорите твърдят, че Чой е натиснал педала на газта, докато е влизал в гаража на жилищната сграда, удряйки се с 95 км/ч. Шофьорът отрича, като казва, че страничните огледала на колата са започнали да се сгъват навътре и навън без команда точно преди колата да ускори сама. Чой и неговият адвокат се опитват да докажат, че електрическите системи на колата са се повредили и, че конструкцията е забавила опитите на пожарникарите да спасят загиналия адвокат Юн.
Батерията на Tesla се е запалила след катастрофата, дим и пламъци са изпълнили колата. Чой се спасява през счупен прозорец от неговата страна, а пристигналите след това пожарникари се забавят с изваждането на собственика от задната седалка, защото електрическите врати на Model X не успяват да се отворят отвън.
Разследването установява, че повредата на батерията е забавила спасителната акция, като е деактивирала контролите на седалките, което е попречило на пожарникарите да преместят предните седалки, за да могат да стигнат до Юн. Видео от спасяването показва как пожарникари се опитват, но не успяват да отворят вратите на Model X. В крайна сметка те пробиват предното стъкло и изваждат Юн от колата около 25 минути след постъпването на спешното обаждане.
Съдия Парк Уон-гю казва, че планира да призове инженерите на Tesla да свидетелстват и че безопасността на превозните средства на Tesla ще бъде разгледана по време на процеса. Непредумишленото убийство носи потенциална присъда от затвор до пет години.
Tesla е единственият производител на автомобили, който не предоставя данни на Корейския орган за безопасност на транспорта (TS) от бордови диагностични системи за проверки на безопасността. TS отбеляза, че Tesla не е задължена по закон да предоставя такива данни, но че всички други чуждестранни и местни производители на автомобили го правят.