IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Първият климатик в сериен автомобил е пълен провал

Системата дебютира при Packard 12 Sedan преди близо 90 години

Климатиците в автомобилите днес са даденост и е трудно да си представим вече кола без такава система. Как се ражда тази част от индустрията, без която автомобилите са вече немислими?

 

Packard 12 Sedan-5

 

Първият сериен автомобил, оборудван с климатична система, поставена заводски, е Packard 12 Sedan, който е представен на изложението в Чикаго на 10 ноември 1939 г. Всичко обаче започва в началото на 30-те години на миналия век. Тогава започват да се монтират климатици, първоначално само по индивидуални поръчки за богати клиенти. Първата документирана поръчка за климатичен контрол е направена от 1933 г.

На 10 ноември 1939 г. производителят на лимузини и луксозни автомобили Packard предлага заводски климатик като опция. Тогава от завода на производителя колите се закарват във фабриката за климатици Bishop and Babcock, където се монтират от специалисти в тази област. При първото предлагане на иновацията има около 2000 купувачи. Това е твърде голям брой, като се има предвид, че първите автомобилни климатици са меко казано неудобни за използване поради конструктивните си характеристики.

 

Packard 12 Sedan-2

 

Като начало устройството е много обемисто. Изпарителят и вентилаторът заемат половината багажник. Освен това изключването на климатика е проблем. Превключвател на предния панел изключва вентилатора, компресорът обаче продължава да работи, защото се задвижва с ремък от коляновия вал на двигателя. Следователно, когато колата се движи, потокът от студен въздух продължава да влиза в кабината.

Шофьорът има алтернатива – да спре, да изключи двигателя, да отвори капака и откачи ремъка, да избърше ръцете си и да продължи да шофира. И ако иска отново включване, повтаря процедурата. Твърде неудобно. И още нещо – поради това, че изпарителят и вентилаторът са в багажника, а компресорът е под капака, има тръби, които ги свързват през цялата кола.

 

Packard 12 Sedan-1

 

Packard изоставя системата през 1941 г. В предвоенните години компанията е единственият производител на серийни автомобили с климатик, а Cadillac и Chrysler започват експерименти, но спират на ниво скъпи аксесоари за премиум модели. Така на практика никой от конкурентите не последва Packard, като прилага тази новост, и така първият опит се счита за провал.

Вероятно и заради цената – при около $700 за автомобил тогава, инсталирането на климатик е струвало допълнително 274 долара. Твърде много, дори и за по-заможните. Но основната причина не е цената, а след това започва и Втората световна война и на автомобилните компании не им е до климатици.


Packard 12 Sedan-6 (1)


Американските производители се връщат към климатичните системи през 50-те години на миналия век и този път нещата вървят много по-добре. В следвоенните години инженерите преработват конструкцията на климатиците, правейки ги по-компактни и по-удобни за използване. Освен това с промяната в модата багажниците стават много по-големи.

Още в средата на 50-те години климатиците се появяват в много модели на Chrysler, а по-късно и при други производители. И с течение на времето от опция за по-богати клиенти, климатиците станаха обичайни, дори и в масово произвежданите евтини автомобили.

 

 

0 от 500
  • #6
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    За руснаците тази техника е много сложна и за това в служебните автомобили на другарите од зад просто е сядала по една яка мамаша и е ДУХАЛА яко, докато и излезат очите.
  • #5
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Можем само да сме благодарни и да се радваме какви инжинери е имало. Wow
  • #4
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Един друг ( преди 1 седмица )
    А пък руснаците скоро ще сложат хидравлична система за волан на новия Москвич.
  • #3
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Aбе не са даденост. Моята Астра няма.
  • #2
    0 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    39-та година инженерите не са ли чували за съединител или *** механизъм с 2 зъбчати колела, които да позволяват изключване.
  • #1
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Културна и надеждна работа,в старото "Пунто" климатика си бичи 11 години без никаква поддръжка. Вярно че беше обикновен но на дълъг път си е немислимо.