IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Италианска легенда възкръсва след 80 години с хиперкола

Първата Isotta Fraschini през този век ще участва догодина на Льо Ман

В Световния шампионат по издръжливост (WEC) догодина в Льо Ман ще има нов играч - Isotta Fraschini. Това е италианска компания, която буквално възкръсва след 80 години! Настощите собственици на производителя на луксозни автомобили отпреди Втората световна война обявиха, че работят по проект с Michelotto, дългогодишен партньор на Ferrari в GT състезанията.

 

isotta-fraschini-hypercar-1

 

Пускането на хибридния прототип Isotta Fraschini LMH е планирано за февруари 2023 г. с цел състезателен дебют в третия кръг на WEC на „Спа“ през април и след това в „24 часа на Льо Ман“ през юни. Програмата във WEC и атаката в Льо Ман ще бъдат използвани за рестартиране на марката, която е неактивна от края на 1949 г. Догодина изданието на най-известното състезание за издръжливост в света „24 часа на Льо Ман“ има стогодишен юбилей и се очакват рекорден брой автомобили, сред тях Ferrari, Porsche и Cadillac.

Състезателният Isotta Fraschini LMH ще бъде последван в средносрочен план от линия шосейни коли, включително двуместен хиперавтомобил. LMH ще се задвижва от 3-литров V6 двигател с турбокомпресор и хибридна система на предния мост. Michelotto, който разработи линия GT машини с Ferrari до настоящите 488 GTE и GT3, ще ръководи развитието на LMH. Сключена е сделка и с Williams за използване на аеродинамичния тунел за разработване на колата. До тук всичко е свързано с бъдещето. А какво е миналото на Isotta Fraschini?

 

isotta-fraschini-tipo-8-tourer-1923

 

През 1900 г. в Милано адвокат Чезаре Изота и братята Винченцо, Антонио и Оресте Фраскини, както и с участието на други предприемачи в сектора като Луиджи Принети, създават компания за производство на луксозни автомобили, произвеждат също камиони, както и двигатели за морска и авиационна употреба.

Изразът „италиански лукс“ при автомобилите днес се свързва предимно с производители като Ferrari, Maserati, Lamborghini. Но преди тях Isotta Fraschini е била способна да съперничи по престиж на вече известните марки Mercedes, Maybach и Rolls-Royce.

 

isotta-fraschini-tipo-8a-cabriolet-1924

 

Първоначалната дейност на компанията е тип гараж/работилница, но не след дълго пуска свои собствени модели с френски двигатели с малък работен обем. И началото е със състезателни автомобили. Спортният ангажимент започва още през 1902 г. с подготовката на автомобил с 2,2-литров двигател, конструиран за участие в състезание, което обаче не се организира.

През 1903 г. Isotta Fraschini конструира първия собственоръчно направен двигател с мощност 24 к.с. и започва да жъне спортни постижения. А първият модел, който постига известен успех в продажбите, както в шосейната, така и в състезателната версия, е FE/FENC от 1911 г., последван от KM с двигатели над 10 л и до 120 к.с. и максимални скорости до 160 км/ч. В трудния период на Първата световна война компанията оцелява чрез изграждане на камиони за военна употреба.

 

isotta-fraschini-tipo-8b-phaeton-1933

 

През 1919 г. компанията създава първата голяма европейска луксозна кола Tipo 8, смятана за най-представителният модел в цялата история на Isotta Fraschini. Това е внушителен и много луксозен седан, първият в света с 8-цилиндров редови двигател първоначално 5,9 л и около 80 к.с., предназначен за най-взискателните клиенти, който предшества Maybach DS8 Zeppelin и Rolls-Royce с няколко години.

Tipo 8 по-късно еволюира във вариантите 8A и 8B с двигател, увеличен до 7,3 л и 160 к.с. Над 2200 единици са построени до избухването на Втората световна война, автомобилът става любим на Бенито Мусолини, един екземпляр е дарен на папа Пий IX. Това обаче не е достатъчно, за да осигури просперитет на производителя, напротив - кризата от 1929 г. удря силно и миланската марка, която търси сътрудничеството с американския Ford.

 

isotta-fraschini-tipo-8a-s-cabriolet-1929

 

За съжаление, придобиването от гиганта от Детройт, готов да построи нова фабрика близо до Ливорно, е стопирано от съпротивата на индустриалците в сектора. По-специално на сенатор Джовани Аниели (основател на Fiat ), който настоява правителството да одобри закон за предотвратяване на навлизането на чуждестранни конкуренти на италианска земя.

Сериозно засегната от икономическата криза от 30-те години на миналия век и от прекъсванията през Втората световна война, Isotta Fraschini спира да прави автомобили през 1949 г. Само пет от последния модел - Monterosa, са произведени, а заводите са преустроени за производство на двигатели. Новите собственици избират да се съсредоточат върху производството на дизелови агрегати. Но бизнесът не потръгва и през 1949-та компанията е поставена в ликвидация, а марката се използва от друга фирма - Breda, която продължава да произвежда камиони до 1955 г. След това на два пъти са правени опити за възраждане на Isotta Fraschini, но безуспешо.

 

isotta-fraschini-tipo-8c-monterosa-cabriolet-boneschi-1947

 

Днес съдбата на историческата марка е в ръцете на колумбийския предприемач Франк Йепес, който обяви през 2019 г. прераждането на Isotta Fraschini като конструктор на електрически суперколи. Базирана е в Emilian Motor Valley и включва техници и експерти с опит във Ferrari и Maserati, а също така е в диалог с хърватския магнат Мате Римац, който придоби по-голямата част от Bugatti миналата година. И сега се чака хиперколата през 2023 г. за „Спа“ и „24 часа на Льо Ман“.

 

Вижте още снимки на Isotta Fraschini (ГАЛЕРИЯ):

 

 

0 от 500
  • #2
    3 rate up comment 1 rate down comment
    СмЕх ми ( преди 1 седмица )
    Щеше да смЕх ако преговаряше с мАсквич или с *** ! Тия още не са се научили да правят котлон без копчета , за коли им е много рано
  • #1
    2 rate up comment 7 rate down comment
    Смех ( преди 1 седмица )
    Тоест нищо общо с Италия в ръководството лариноамерикански наркотрафикант който е в преговори с усташки фашист