Изскачащи фарове на автомобилите, или наричани също така прибиращи се, или скрити, са част от еволюцията на индустрията. Има много модели, като се започне от първия през 1936 г. – американският Cord 810 (на снимката), и се стигне до края на 90-те години, когато се появяват не малко такива коли. Но знаете ли, че има и изскачащи стопове?
През 1969 г. е създаден концептуалният Chevrolet Corvette Manta Ray и това е първият и единствен автомобил в света, оборудван с... прибиращи се стоп-светлини. Всъщност това странно решение не е в истинския смисъл скрити стоп светлини, а е просто визуален ефект от огледала. При спиране постоянните кръгли стопове светват, но заедно с тях се отварят капаци, където има комбинация от огледала, които засилват ефекта от действителните спирачни светлини. Доколко е ефективно решението, историята си е казала думата, прибиращите се стоп-светлини си остават само на Chevrolet Corvette Manta Ray.
General Motors произвежда един от най-великите спортни автомобили в историята на автомобилостроенето - Chevrolet Corvette, който е символ на сила и свобода. От 1953 г. има осем поколения на Corvette, последното е от 2020 г., много от които са наистина редки. Този Chevrolet Corvette Manta Ray Mako Shark II от 1969 г. обаче е най-редкият от всички.
Създадени са само два екземпляра, единият от тях се намира в колекцията на GM Heritage Center. За другия няма данни, а според непотвърдена информация е сглобен и трети автомобил, който е унищожен при катастрофа още на първия ден след производството. Manta Ray Mako Shark II се задвижва от изцяло алуминиев 7,0-литров ZL1 big-block Mark IV V8 двигател с мощност 524 к.с., който първоначално е разработен за състезания.
Концепцията Mako Shark II е създадена през 1965 г. като шоу автомобил, но оказва влияние върху преработения модел С3 Corvette от 1968 г. Смята се, че Mako Shark II от 1965 г. е може би най-вълнуващият автомобил Corvette за всички времена и е имал по-пряко влияние върху бъдещия стил на Corvette от всеки друг. Но до 1968 г. с дебюта на новия C3 Corvette, Mako Shark II вече е остарял.
Уилям Мичъл, ръководителят на GM Design отдела на компанията по онова време, е обичал дълбоководния риболов. Докато бил на риболовна екскурзия, Мичъл бил вдъхновен от мощния скат манта (или гигантски морски дявол), носещ се в океана и така пренесъл духа на скат манта в Corvette Mako Shark II/Manta Ray.
И след като Mako Shark II 1965 е върнат при дизайнерите за промени, които са направени, е и преименуван на 1969 Manta Ray. Тогава се ражда и решението за необичайните прибиращи се задни светлини. Но Manta Ray 1969 си остава само шоу автомобил.
Иначе Corvette 1968 поставя нов рекорд на компанията за продажби от 28 569 единици в сравнение с 22 940 през 1967-а и надминава предишния рекорд от 27 720 Corvette 66. И за да докаже, че новият дизайн, вдъхновен от Mako Shark II, не е просто случайност за първата година, Chevrolet продава 38 762 Corvette през 1969 г.
Тази статистика ще остане до 1976 г., когато са продадени 46 558 Corvette. И за да докаже силата на дизайна на Mako Shark II, 1979-а е годината с най-добрите продажби на Corvette за всички времена с 53 807 продадени коли. Никой друг дизайн на Corvette не успява да докара толкова пари на компанията, както на Mako Shark II.