Един обикновен шофьор няма представа до какви температури се загрява маслото в работещия двигател на колата му. Но е добре да знаете това, защото при определени условия смазката може да загуби своите защитни свойства, което ще доведе до основен ремонт на двигателя.
Средната температура на маслото в двигателя варира в диапазона 90-105 градуса. Отклонението от тази норма води до неприятни последици за захранващия блок. В същото време бавното загряване на смазката е по-малко опасни от бързото. Обикновено точката на вкипене на лубриканта е посочена на етикета на маслото. Трябва да знаете и каква е работната температура на маслото във вашия двигател за да не налеете грешното масло.
Когато се казва „маслото кипна“, се има предвид, че е започнало да бълбука. Това води до образуването на котлен камък. Той се смесва с отлаганията, които вече са в двигателя и запушва хлабините между частите, а също така остава в маслените канали. И самата смазка вече не е в състояние да изпълнява защитните си функции. Така се появяват драскотини в двигателя, които съвсем не са полезни за него.
Установено е, че опасната високотемпературна зона започва в областта на картера след 150 градуса, в зоната на буталния пръстен - след 230 градуса, а в главата на цилиндъра - при 310 градуса. Изглежда, че няма от какво да се страхувате, защото много производители посочват температурата на маслото - 230-240 градуса. Реалните цифри обаче могат да бъдат много по-ниски - 150-190! Акогореща изпускателна тръба минава близо до картера, тогава лесно може да се получи прегряване на смазката. И ако са спестили и от качествено масло, тогава проблемите са почти неизбежни.
В задръстване такъв мотор бързо прегрява и маслото губи своите защитни свойства. Проблемът може да бъде разпознат по звуците на кипене, които трудно могат да бъдат объркани с нещо, или по черния ауспух. За да избегнете проблеми, съветваме ви да не пестите от масло и да промивате двигателя при всяка смяна на маслото. Така ще можете да избегнете прегряване и да удължите живота на мотора.