fallback

Растящите разходи за енергия застрашават бъдещето на електромобилите

Шефовете на индустрията в Германия са притеснени, че колите на ток стават все по-малко привлекателни за потребителите

Скорошните покачвания на цената на електроенергията правят закупуването на електрически автомобили все по-малко привлекателно, а повишаването на цените на електроенергията, както и на разходите и наличността на суровини, хроничният недостиг на части и широко разпространеното намаляване на разполагаемия доход оказват значително влияние върху производството и продажбите на автомобили.

Ако тенденцията продължи, има също така опасения, че ще има косвен ефект върху инвеститорите, които няма да имат стимули да изграждат съоръжения за зареждане, което още повече ще направи електрическите автомобили непривлекателни - защото биха били по-непрактични за ежедневно предвижване. Доскоро притежаването на електрически автомобили набираше все по-голяма привлекателност с нарастването на цената на бензина. Но след неотдавнашното покачване на цените на електроенергията - в Германия с около една трета в сравнение с преди година - тази ценова разлика се сви значително.

Собствениците на електрически автомобили, независимо дали зареждат колите си у дома или чрез договори с оператори за зареждане, виждат покачване на цените от 10% или повече. Очаква се и по-нататъшно покачване на цените, поради факта, че цената на електроенергията е свързана с тази на газа, който става все по-оскъден, след като Русия спря доставките на газ за Европа.

Allego, един от най-големите оператори на зарядни станции в Германия, повиши цените си в началото от 43 цента за киловатчас на 47 цента. Експресното зареждане, чрез непрекъснат ток пък се повиши от 65 на 70 цента за киловатчас, докато най-бързото, така нареченото ултрабързо зареждане, се повиши от 68 цента на 75 цента за киловатчас.

Дискаунт супермаркети, вериги за домашни любимци и магазини за мебели, които доскоро предлагаха на клиентите безплатно зареждане, докато пазаруват, сега въвеждат такси. Според автомобилния икономист Щефан Брацел това е непосредствена заплаха за индустрията.

„Експлозията на цените на електроенергията може да се окаже сериозна опасност за прехода на превозните средства и трябва да бъдем адски внимателни по отношение на това“, каза той пред германските медии. „Ако електрическите автомобили станат по-скъпи за използване, нарастването на електрическата мобилност е застрашено от колапс, защото едва ли някой ще си купи електрическа кола“, казва още Брацел, който е и основател на Центъра за управление на автомобили (CAM).

Той и други защитници на електрически автомобили сега призовават германското правителство да гарантира, че цената на електроенергията ще остане под цената на бензина, което според тях е от решаващо значение за бъдещето на електрическите автомобили. „Електрическите автомобили губят чара си“, написа Хелена Уисбърт, директор на базирания в Дуисбург Център за автомобилни изследвания, в неотдавнашен коментар за икономическия всекидневник Handelsblatt.

И още нещо, свързано с Германия. Държавните субсидии за електрически автомобили ще бъдат намалени наполовина до 4500 евро от 2023 г., докато купувачите на plug-in хибриди, които в момента получават бонус от 6 750 евро, вече няма да бъдат подпомагани. Общата сума на наличните пари трябва да бъде ограничена до 2.5 милиарда евро, достатъчни за покриване на бонуси за само 400 000 електрически коли - по-малко от 1% от колите по германските пътища.

Наблюдатели от индустрията казват, че не вярват, че планираната реформа на ЕС, която би отделила цената на електроенергията от тази на газа, ще се случи достатъчно бързо. Едно предложение, което може да бъде приложено относително бързо, е да се увеличи данъкът върху превозните средства за дизеловите и бензиновите автомобили. В момента електрическите автомобили не отговарят на изискванията за данък върху превозните средства. Те също така могат да използват бус ленти и места за паркиране, недостъпни за неелектрически автомобили. Това обаче е изкуствена мярка, която едва ли би имала сериозен ефект.

fallback
  • #11
    До 4 ( преди 2 години )
    "И къде са сега тези, които яростно убеждаваха, как ток щял да остане за без пари?"А, тук сме. И всъщност си пропуснал факта, че увеличаването на цената на тока е като натискане на бутона за бърза скорост за изграждане на възобновяеми източници. Само в българия има заявки за изграждане на 28 гигавата, което означава че има достатъчно инвеститори които са съгласни да вложат над 30 милиарда лева, поблазнени от перспективата да печелят по 30 милиарда лева годишно при тези цени на тока.
  • #10
    До 9 ( преди 2 години )
    И нито дума за Русия а копейка? Те нямат грам вина то е ясно за подобия на теб. Така или иначе Русия е спряла над 80% от газа и дяла й е паднал от 40 на 7%. Колко по-тотално да го спре да остави марионетката си Орбан без газ ли?
  • #9
    //// ( преди 2 години )
    *8 то сега са пълни, но следващата зима? Ако Русия тотално спре газта за европата, няма от къде да запълнят хранилищата си западняците. Терминалите за втечнен газ са малко, имат малък капацитет и не могат да поемат необходимото количество газ. Отделно и да направсят нови терминали, няма инфраструктура, която да пренесе тази газ. Още някоко години ще страдаме от безумиците на сащ и ес! И не забравяй, че светът не е само ес, а има още мнооого страни и народи!
  • #8
    Въпрос на време да п ( преди 2 години )
    В момента цената на тока от ВЕИ и стари АЕЦ е много по-ниска така че цените ще зависят колко бързо се заменя най-вече газта и на второ място въглищата. Друг е въпроса че газохранилищата в Европа са 95% пълни и кораби чакат на опашка да разтоварват газ която падна с 70% от пиковите цени и най-веротно няма да свърши каквито бяха надеждите на Русия и русоробите. Нека има радост и за едноклетъчните че войната им изпълни желанието тока да скочи рязко та да може да плюят и да се подиграват
  • #7
    Тинтири-минтири ( преди 2 години )
    вай вай... а аз тъкмо да си купя един ел трошляк щото вервах как даже щял и да ми повръща пари :D 0.75 евраци на киловат при минимум 15 нужни - то си гори кат бензинов премиум - аре ще трябва да печеля от друго ;)
  • #6
    До 5 ( преди 2 години )
    Това което пиша е крайна цена на борсата а на бързите колонки зареждането е под евро при Тесла примерно е 70 цента
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    3-ти, айде да правиш разлика м/у производствена и крайна цена? Конкретно за Германия, цената за крайни клиенти е 65цт/квч. (enbw.com), което е почети 3-но на цените от преди 12м (24цт/квч). Цената на колонките за зареждане, мина 1Е/квч.
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    И къде са сега тези, които яростно убеждаваха, как ток щял да остане за без пари? Не е ли нелоялна конглокенция да субсидираме тока за сметка на петрола? (Пак). Земеделските машини зеленоглави, са все още на нафта, храната няма да можете да си купите
  • #3
    Ситуацията ( преди 2 години )
    Газта, въглищата и тока от Русия вече са спрени, реакторите във Франция още не работят и смятат да ги пуснат декември но петрола тепърва ще се вдига с ембаргото в края на годината. На борсата тока е значително под цените от пика през Август когато в Германия Квтч е бил средно 46 цента а последните 2 месеца е съответно 35 и 15 цента така ще е 1-2 години докато се замени достатъчно газ от микса и се стабилизират пазарите на въглища и газ така че ще се оправим за нещастие на хейтърите
  • #2
    bg ( преди 2 години )
    проста сметка, при тези цени на тока ( без домашния в БГ)20кВ/100км = 20лвбензин 8л/100км = 24лвдизел 6,5л/100км =22лвгоре-долу наравно...ама електричката струва 100 бона
fallback
Последни