Скорошните покачвания на цената на електроенергията правят закупуването на електрически автомобили все по-малко привлекателно, а повишаването на цените на електроенергията, както и на разходите и наличността на суровини, хроничният недостиг на части и широко разпространеното намаляване на разполагаемия доход оказват значително влияние върху производството и продажбите на автомобили.
Ако тенденцията продължи, има също така опасения, че ще има косвен ефект върху инвеститорите, които няма да имат стимули да изграждат съоръжения за зареждане, което още повече ще направи електрическите автомобили непривлекателни - защото биха били по-непрактични за ежедневно предвижване. Доскоро притежаването на електрически автомобили набираше все по-голяма привлекателност с нарастването на цената на бензина. Но след неотдавнашното покачване на цените на електроенергията - в Германия с около една трета в сравнение с преди година - тази ценова разлика се сви значително.
Собствениците на електрически автомобили, независимо дали зареждат колите си у дома или чрез договори с оператори за зареждане, виждат покачване на цените от 10% или повече. Очаква се и по-нататъшно покачване на цените, поради факта, че цената на електроенергията е свързана с тази на газа, който става все по-оскъден, след като Русия спря доставките на газ за Европа.
Allego, един от най-големите оператори на зарядни станции в Германия, повиши цените си в началото от 43 цента за киловатчас на 47 цента. Експресното зареждане, чрез непрекъснат ток пък се повиши от 65 на 70 цента за киловатчас, докато най-бързото, така нареченото ултрабързо зареждане, се повиши от 68 цента на 75 цента за киловатчас.
Дискаунт супермаркети, вериги за домашни любимци и магазини за мебели, които доскоро предлагаха на клиентите безплатно зареждане, докато пазаруват, сега въвеждат такси. Според автомобилния икономист Щефан Брацел това е непосредствена заплаха за индустрията.
„Експлозията на цените на електроенергията може да се окаже сериозна опасност за прехода на превозните средства и трябва да бъдем адски внимателни по отношение на това“, каза той пред германските медии. „Ако електрическите автомобили станат по-скъпи за използване, нарастването на електрическата мобилност е застрашено от колапс, защото едва ли някой ще си купи електрическа кола“, казва още Брацел, който е и основател на Центъра за управление на автомобили (CAM).
Той и други защитници на електрически автомобили сега призовават германското правителство да гарантира, че цената на електроенергията ще остане под цената на бензина, което според тях е от решаващо значение за бъдещето на електрическите автомобили. „Електрическите автомобили губят чара си“, написа Хелена Уисбърт, директор на базирания в Дуисбург Център за автомобилни изследвания, в неотдавнашен коментар за икономическия всекидневник Handelsblatt.
И още нещо, свързано с Германия. Държавните субсидии за електрически автомобили ще бъдат намалени наполовина до 4500 евро от 2023 г., докато купувачите на plug-in хибриди, които в момента получават бонус от 6 750 евро, вече няма да бъдат подпомагани. Общата сума на наличните пари трябва да бъде ограничена до 2.5 милиарда евро, достатъчни за покриване на бонуси за само 400 000 електрически коли - по-малко от 1% от колите по германските пътища.
Наблюдатели от индустрията казват, че не вярват, че планираната реформа на ЕС, която би отделила цената на електроенергията от тази на газа, ще се случи достатъчно бързо. Едно предложение, което може да бъде приложено относително бързо, е да се увеличи данъкът върху превозните средства за дизеловите и бензиновите автомобили. В момента електрическите автомобили не отговарят на изискванията за данък върху превозните средства. Те също така могат да използват бус ленти и места за паркиране, недостъпни за неелектрически автомобили. Това обаче е изкуствена мярка, която едва ли би имала сериозен ефект.