Акциите на много дилъри на автомобили се повишиха до рекордни нива след силните печалби за третото тримесечие на годината и краткосрочните оптимистични перспективи по отношение на потребителското търсене. Новите автомобили са дефицит и поради тази причина дилърите вдигат цените и не правят никакви отстъпки. Но докога ще е така?
Резултатите и коментарите след бума на Wall Street последваха веднага, като много от тях са свързани с опасения за скоршно разпадане на пирамидата. Някои от топ-анализаторите от Уолстрийт предвиждат, че индустрията скоро може да премине от проблем с предлагането към липса на търсене или т.нар „унищожаване на търсенето“. Всичко това ще е следствие от ситуацията с нарастващи лихвени проценти, рекордно висока инфлация и надвиснали страхове от рецесия.
„Ясно е, че има известна нормализация, която ще настъпи и вече настъпва“, казва главният изпълнителен директор на Group 1 Ърл Хестерберг пред инвеститорите, след като компанията надмина очакванията на Уолстрийт. „Но ние нямаме голямо безпокойство относно следващата година... нашите основни бизнеси като следпродажбено обслужване и продажби на нови превозни средства се движат отлично, за да останат силни в краткосрочен план.“
Тези оптимистични коментари обаче не се споделят от всички, като специалисти в бранша сигнализират, че проблемите във веригата за доставки вероятно ще се нормализира до една година, но проблемите тепърва предстоят. Големите автомобилни производители в лицето на General Motors, Ford и Stelantis също заявиха, че наблюдават силното потребителско търсене през третото тримесечие на годината, но предупредиха, че следят внимателно всички външни икономически фактори и определено има опасения за промени.
„Не сме забелязали пряко въздействие върху нашите продукти. Ценообразуването остава стабилно, търсенето остава силно за нашите продукти, но не можем да пренебрегнем какво казват другите и какво виждат в бъдеще,” каза финансовият директор на GM Пол Джейкъбсън пред репортери във вторник, след като отчете силни печалби за третото тримесечие.
Печалбите на дилърите на автомобили се увеличават, тъй като ниското предлагане на автомобили кара клиентите да плащат без какъвто и да е пазарлък. Производителите на автомобили и дилърите на дребно смятат, че имат по-добра представа за потребителското търсене от всякога и сега са се съсредоточили върху честния клиент, на който продават коли с богато оборудване, вместо на компании, които купуват много базови автомобили с минимална надценка от страна на производителя.
До една година обаче, според експертите на Wall Street производството на нови автомобили ще се нормализира, но покупателната способност на населението в световен мащаб ще намалее, така, че проблемите за прозводителите на автомобили тепърва предстоят и те няма да успеят да задържат големите надценки, с които продават продукцията си в момента. Така ще се стигне до споменатото "унищожение на търсенето".