През последните години автомобилната индустрия активно лобира срещу много строгите мерки за намаляване на замърсяването, които трябваше да бъдат въведени със стандарта за вредни емисии Евро 7 в средата на това десетилетие. Това явно дава резултат, защото Европейската комисия (ЕК) ще смекчи новите правила, за да гарантира, че производителите на автомобили няма да правят огромни инвестиции.
По информация на изданието Politico, което разполага с копие от решението на ЕК относно стандарта Евро 7, е „направен направен окончателен преглед на новите правила въз основа на „настоящите геополитически и икономически обстоятелства“. Така Комисията ще се опита да намали натиска в индустрията, което теоретично може да доведе до „проблеми с достъпността за потребителите в цялостен контекст на висока инфлация“.
Новата регулация Евро 7 трябваше да изравни стандартите за емисии на всички автомобили и микробуси с тези, които в момента са в сила за бензинови автомобили по стандарта Евро в Европа. Съгласно преразгледаните разпоредби, ЕС иска да минимизира разходите за научноизследователска и развойна дейност на производителите на автомобили за създаване на нови по-чисти двигатели предвид предложената забрана за продажба на двигатели с вътрешно горене през 2035 г.
Казано по друг начин - ЕС не вижда необходимост да иска от компаниите да инвестират милиарди в нови двигатели с вътрешно горене, които ще бъдат малко по-екологични от съществуващите, но ще останат в продажба само няколко години. Това обаче предизвиква смесени реакции от различни асоциации и бизнеси.
Докато автомобилната индустрия вярва, че инвестициите в Евро 7 „ще отнемат ресурси, които трябва да бъдат изразходвани за електрификация“, неправителствената организация „Транспорт и околна среда“ смята, че предложеното от ЕК преразглеждане на регулациите означава, че „печалбите на автомобилните производители са приоритет пред здравето на милиони европейци“.
Окончателната версия на новите правила се очаква да бъде публикувана на 9 ноември. Стандартите Евро 7 вече бяха отлагани многократно и трябваше да бъдат публикувани на 28 октомври. Очаква се по-строгите стандарти за емисии на европейския континент да влязат в сила през 2025 или 2026 г.