Една емблематична фигура от света на автомобилите – маркиз Лука ди Монтедземоло, изрече тежка присъда за италианските марки, която отдавна всички знаят, но от неговите уста има много повече тежест: „Италианска кола вече не съществува, остава само Ferrari". Това той направи в интервю за Corriere della Sera в памет на Серджо Пининфарина 10 години след смъртта му. Легендарният дизайнер си отиде от този свят на 85-годишна възраст преди малко повече от 10 години, но остави трайна следа в индустрията.
Думите на бившия президент на Ferrari (1991-2014 г.) са много горчиви за неговите сънародници: „Повтарям, след като Ferrari бъде премахнато, произведена в Италия кола вече няма да съществува. Stellantis е френска група, Lamborghini е немски, Maserati е немски, Fiat е френски. И много велики производители от Торино също са изчезнали. Това затруднява развитието на таланта на нашите проекти и компании. И Серджо щеше да съжалява. Тъжно е. Може би казвам това, защото се сещам за онези гиганти, които белязаха една епоха. Торино беше една от най-важните столици в света в областта на дизайна и автомобилната индустрия. И бяха произведени продукти, които продължиха във времето, които понякога станаха почти безсмъртни. Вместо това днес е периферна“.
Монтеземоло е също така основател и президент на компанията Nuovo Trasporti Viaggiatori и от октомври 2012 г. вицепрезидент на Unicredit. Той говори с дълбоко възхищение за Серджо Пининфарина. Припомняйки си времената, в които си е сътрудничил с Пининфарина във Ferrari, Монтедземоло заяви как тогава всичко е минавало през Италия и точно през Торино. Той смята, че липсата на големи италиански компании върви ръка за ръка с липсата на харизматични фигури като тази на Пининфарина.
Монтеземоло допълва: „За да правите красиви коли през онези години, трябваше да дойдете в Торино, беше задължително, а днес вече не е така. Серджо Пининфарина беше емблемата на тези ценности. Когато той се отказа, почти нямаше нужда да поставя логото на Ferrari или Made in Italy. Веднага се знаеше, че този продукт идва от неговата ръка. Това е стойност, която рискуваме да загубим“.
Италианският бизнесмен, който е бил и президент на Maserati и председател на FIAT, говори и за сегашния период на електрическите автомобили, като не смята, че това е проблем, а напротив: „Дизайнът също може да има свобода и при електрическите автомобили. Проблемът е липсата на италианската кола. Дизайнът, който създаде страната ни, е бил и продължава да бъде културна ценност и то не само при автомобилите. Пининфарина щеше да е гений дори в периода на „зелената“ ера. Дизайнът може да има свобода и върху електрическите автомобили. Ако не друго, проблемът е, че вече няма италианска кола, повтарям го“.