Когато става въпрос за електрически автомобили, пробегът е едно, ефективността е друго. Първият просто показва способността на модела да измине определен брой километри с товар, а вторият - количеството енергия, използвано за изминаването им. Двете концепции са ясно свързани, тъй като ефективността пряко влияе върху автономността. Но тя не е единствената.
Една кола може да консумира много енергия (и следователно да бъде по-малко ефективна), но има огромна батерия, така че предлага голям обхват. Но по-голямата батерия, освен всичко друго, е и по-тежка, по-скъпа и по-скъпа за презареждане. И ако при бензиновите или дизелови коли говорим за това колко литра колата харчи на 100 км, при автомобилите с нулеви емисии става сума за колко е разходът в кВт/ч на 100 км.
Изданието Motor1 се зае да направи топ 10 на електромобилите на пазара, които консумират най-малко енергия. Те са класирани според пробега им по стандарта на измерване WLTP, тоест на средна стойност, изчислена в съответствие с действащите европейски разпоредби.
Топ 10 на най-ефективните електрически коли в Европа (ГАЛЕРИЯ):
Новият южнокорейски седан е чудовище по ефективност. По отношение на потреблението той има почти рекордна стойност от 12,6 кВт/ч на 100 км, получена благодарение на щателната работа по формата на автомобила, чийто коефициент на аелодинамично съпротивление Cx е едва 0,21. Ioniq 6 постигна този завиден резултат и благодарение на възприетата платформа, същата като тази на Ioniq 5 и Kia EV6 - E-GMP, която има 800-волтова архитектура, мощност на зареждане от 350 кВт, както и възможността за захранване на външни електронни устройства благодарение на Vehicle-to-Load. Батерията е с капацитет 77,4 кВт/ч.