fallback

Как да проверим ABS на употребяван автомобил?

При покупката на стара кола задължително трябва да се уверите, че електронните системи работят

При избора на автомобил на вторичния пазар купувачът е изправен пред въпроса колко добре функциониран електронните му системи, като на първо място е антиблокиращата спирачна система (ABS). Ако работи с прекъсвания и дава грешки, тогава проблемите с контрола над колата са сигурни и тя става опасна. А по-лошото е, че ABS-ът може да бъде провреден, но вътрешната диагностична система на автомобила да не открива проблема и съответно на таблото пред водача не се появява предупредителен сигнал.

Затова е важно да се знае как може да се определи състоянието на ABS. Тази система се поставя на почти всички автомобили, произведени след 2000 г. Тя е нужна за да се предотврати неочаквано спиране на въртенето на колелата поради прекомерна спирачна сила върху накладките и дисковете.

Ако на пътя има хлъзгава зона или дълбока локва, по време на която колелото губи контакт с асфалта, тогава при внезапно спиране съществува риск от поднасяне. Едно или повече колела са блокирани и върху тялото на автомобила се появява въртящ момент, който има тенденция да промени траекторията на движение. На водача му се струва, че някаква неизвестна сила хвърля задната част настрани.

Особено опасно е преминаване през участъци, където на места има лед, а на други - локви. Коефициентът на сцепление с пътя варира в зависимост от мястото, поради което се нарушава процеса на равномерно спиране на колелата. В този случай на помощ идва именно ABS, който обаче е предразположен към повреди.

Ако се открие неизправност в системата, електрониката предупреждава водача с предупредителен светлинен сигнал на арматурното табло. Случва се обаче сигналът за грешка да бъде премахнат от собственика като част от предварителната подготовка за продажба на колата. В този случай спирачките на автомобила продължават да работят, но вече не се коригират от електронната система.

Има няколко начина за отстраняване или диагностициране на проблеми, но трябва да започнете с най-простите. Най-лесният начин да тествате ефективността на ABS е аварийното спиране върху повърхности с променливо триене. Ако карате с едното колело по черен път и рязко натиснете спирачката, тогава ABS трябва да се активира, като се чува едно характерно пукане, а водачът усеща работата на клапана на педала, което облекчава налягането.

В този случай трябва да има едно потрепване на педала. Ако го няма, колелата на черния път са блокирали и колата рязко се дърпа настрани, а това означава очевидна повреда в антиблокиращата система. За повреда се счита и преждевременното включване на ABS на сравнително равен и сух път, както и включването му при преминаване на неравности или дупки. В този случай сигналът за грешка не се активира и водачът ще трябва да търси причините за проблема.

Самата система ABS има няколко характерни повреди. На първо място, трябва да проверите бушоните. Когато те изгорят, системата се изключва. Ако са в ред, тогава ще трябва да вдигнете колата на подемник в сервиз и да се прегледат главините, като се обърне внимание на съединенията и контактите на проводниците. Важно е да се уверите, че няма драскотини или повреди, които биха могли да доведат до късо съединение. Особено често връзките към масата, тоест към тялото, се откачат, поради което възникват много неизправности в ABS.

След това ще трябва да се уверите, че няма замърсяване или механични повреди на сензорите. Също така е необходимо да се провери за хлабина в лагерите на колелата. Ако колелото бие по време на въртене, тогава ABS ще дава грешки. Работата на ABS се влияе и от нестандартни гуми с по-голям размер от предписания от производителя. Поради тях сензорите дават неправилна информация за скоростта на автомобила, а антиблокиращата система се включва преждевременно и работи неправилно.

Ако визуалната проверка не даде резултат, тогава най-вероятно един от сензорите е излязъл от строя. Сензорите за броя на оборотите са разположени над импулсния ротор, който стои на главината или на задвижващия вал. За да го проверите, е необходимо да измерите съпротивлението и напрежението в системата. Ако съпротивлението е нула, тогава някъде възниква късо съединение, ако стойността на съпротивлението е безкрайност, тогава някъде има прекъсване на проводника.

fallback
  • #5
    Митьо ( преди 2 години )
    ."двете ето" да се чете "светенето," а "заработва ето" - "заработването". Поправача нещо се бъзика.
  • #4
    Митьо ( преди 2 години )
    Техническа малограмотност! "Бушон" е на уличен език, технически е "предпазител". Тялото на автомобила - да плача ли, да се смея ли. По добре е рама или шаси! Диагностиката на АВС започва от двете ето на индикатор с "лампа за АВС" - ако продължава да свети след заработва ето на двигателя - проблем, ако не свети, когато ключа е на положение "Контакт" ( последното преди запалването и всичко свети и показват стрелките) пак проблем - търговеца е откачил светилото, та да скрие проблема.
  • #3
    Газко Уазков ( преди 2 години )
    А, ако двигателят прави "бръм-бръм", значи всичко е наред!...
  • #2
    Спас ( преди 2 години )
    Да. Наистина така се диагностицираха тези системи преди 25 години.. сега се спестяват часове оглеждане и замерване с едно прочитане на системата с подходящия диагностичен софтуер :)
  • #1
    младен ( преди 2 години )
    "...като се чува едно характерно пукане" - пукане като от главата на Петърчо като пише статии ли?
fallback
Последни