fallback

Плановете за масово навлизане на електромобили в Европа са в опасност

Основната причина е, че цените на необработените материали за батериите скачат неимоверно

Volkswagen Group, заедно с повечето други производители на конвенционални автомобили, се опита да навакса с производството на електромобили и да настигне Tesla. Но плановете и на Tesla, и на останалите производители на електромобили могат да се объркат сериозно.

Една от най-големите компании в света за разработка и производство на батерии за електромобили CATL възнамерява да наблегне на литиево-железни фосфатни батерии, които според тях са по-евтин избор и същевременно с малко разлики в сравнение с  конкурентна химия, която използва допълнителен никел и кобалт.

Нито една от двете технологии обаче не е гаранция за успех, твърди  Тим Буш, анализатор в UBS в Сеул. „Дори играчите, които са в индустрията от 20 години, се борят да правят  мащабни съоръжения на нови места“, казва той, имайки предвид препятствията, с които се сблъскаха компании като корейската LG и японската Panasonic в Полша или Невада.

„В момента 85-90 процента от материалите, които влизат в батерията, идват от Китай“, добавя Буш, а действащите компании за производство на електромобили са сключили договори именно с тях за голяма част от доставките. Единствено последните споразумения на Ford за доставки на минерали и катоди за батерии са до голяма степен необвързващи.

По-притеснителното е, че цената на тези важни сурови и консумативи, които до момента са основни на пазара, се колебае. Стойността на литиевия карбонат достигна прекомерно високо ниво за всички времена и продължава да поскъпва. Само за тази година суровината е поскъпнала осем пъти спрямо нивото си от предходната година.

По-важното е, че очертаващият се недостиг  на минерали за батериите може да изиграе лоша шега на закъснелите с производството на електромобили марки, като VW, Ford и GM, като последните се съгласиха миналата седмица да предплатят 200 милиона долара на производителя на литий Livent за осигуряване на суровината.

Скот Яръхам от S&P Global Commodity Insights прогнозира, че заедно с лития, който явно се намира в криза и тя ще се задълбочава и ще се диктува основно от Китай, е вероятно да се стигне и до недостиг на никел и кобалт, при това съвсем скоро - в средата на това десетилетие.

„Има много инвестиции в производството на батерийни клетки в Европа и САЩ, но не достатъчно в суровините“, казва експертът. „Така ще се стигне да голямо прекъсване на връзката.“ А нещата не изглеждат по-добре и по-надолу по производствената верига.

Матиас Мидрайх, главен правителствен директор на Umicore, е един от малкото европейски производители на важни катодни консумативи, използвани в батериите. Той твърди, че производителите на автомобили се борят да изградят отношения с доставчиците след „травматичното преживяване“ с недостига на полупроводници.

Но въпреки това той предупреждава, че ще има „недостиг на предлагане“ на производството на части за акумулаторни клетки, дори от страна на автомобилните компании да има достатъчно финансиране в минното дело. А драстичното поскъпване на основните суровини за батериите на електромобилите идва в момент, когато индустриалната конкурентоспособност на Европа е под риск, като доставките на електроенергия са все по-ограничени от войната в Украйна.

Ако Русия спре изцяло природната газ, доставяна на Германия тази зима, фабриките за батерии могат да бъдат принудени да спрат производството незабавно, предупреди ZVEI, който представлява националния електрически бизнес.

И все пак войната в Украйна допълнително засили решимостта на западните правителства да намалят зависимостта си от международни доставчици. САЩ и Европа са обещали милиарди {долари} субсидии за държави от Европа, които могат да стимулират местното снабдяване с необработени природни ресурси за батерийни елементи.

„Не толкова отдавна мнозина в Германия вярваха, че акумулаторните клетки винаги ще могат да се поръчват от Азия“, каза германският канцлер Олаф Шолц по време на посещение в Залцгитер миналия месец. „Сега знаем добре. Пандемията от коронавирус и бруталното нападение на Русия срещу Украйна показаха ясно, че разчитането на глобални вериги за доставки в определени стратегически области е голям риск."

Заплахата стана още по-голяма, когато миналата седмица  китайската компания CATL отложи доставки, планирани за Tesla и Ford, като това стана след посещението в Тайван на Нанси Пелоси, председател на Камарата на представителите на САЩ.

Този проблем идва само няколко седмици, след като партньорът на GM в разработката на батерии - корейската LG спомена, че може да преосмисли намерението си да направи завод в Аризона в резултат на „безпрецедентните икономически условия и инвестиционни обстоятелства в Съединените щати“.

Партньорът на Ford, корейската SK On, петият по големина производител на батерии в света, ще загуби приблизително $760 милиона тази година от покачването на цените на основните суровини. Повишаването на цените може допълнително да навреди и на самостоятелните планове на VW. Може да се стигне до непредвидено допълнително финансиране от 10 милиарда евро, за да се осигурят суровини за нейните шест фабрики, спомена главният финансов директор Арно Антлиц. С други думи нещата за бързо навлизане на електромобилите в Европа не изглеждат розови.

fallback
  • #18
    анонимен ( преди 2 години )
    Явно не сте разбрали какво значи производствен капацитет.
  • #17
    анонимен ( преди 2 години )
    "А за 2022 какви ви бяха "фактите" - 2 милиона ли? Ха-ха-ха-ха!"При положение че през 2021 бяха 940 хиляди, никой не очаква 120% ръст. Очакват си нормалния 50% годишен ръст, който поддържат от 2015 година досега и ще поддържат до 2030 година. Тоест за тази година се очакваха 1,4 милиона продажби. Лично аз се съмнявам че ще ги постигнат заради локдауна в Китай, но нищо чудно да ме изненадат.
  • #16
    анонимен ( преди 2 години )
    Тоест от Тесла са предвидили всичко това което го пише в статията и са изкупили предварително почти всички количества които ще се произведат през следващите няколко години, до които са успели да се доберат.Сега инвестират в преработвателни предприятия, защото очакват там да са тесните места за в бъдеще, защото в света няма достатъчно такива предприятия и казва, че ако никой не иска да им вземе инвестициите в такива предприятия, сами ще си изградят. Обмислили са всяка стъпка.
  • #15
    Абе шваба с каскет ( преди 2 години )
    Пак четеш какво пишем и дори го коментираш, но не го разбираш. Нали точно това е най-голямото предимство на Тесла и затова никой не може да я стигне, особено Toyota. Колко пъти да ти се обяснява че сега се подписват договорите за след 5-10години, а договорите за доставките през 2023 година са подписани най-късно през 2018. А тесла вече са подписали дългосрочни договори до 2030 година за материали за 3 тераватчаса годишно производство на батерии плюс още готови батерии от всички производители.
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    Хаха! Разбирачите пак сцепвате мрака от дивотии. Особено дизеловата принцеса. Как самички се издавате, че бачкате хем за нефтения сектор, хем за путин.
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Световния пазар на литий миналата година е 7 милиарда а само С. Арабия е изнесла петрол за 160 милиарда. Литий за една батерия едва ли струва повече от петрола нужен за 1-2 години каране и за разлика от него се рециклира и има много повече запаси просто тепърва добива расте и търсенето изпреварва предлагането но няма вечно да е така
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    Еб ахти простите хора пишат нормално като има огромен ръст годишно да има и скок на цената в един момент като станат с 60% дял (в Китай зареждаемите вече са 30% а в Европа 20) и няма много накъде да растат и цените ще паднат но такива неща искат мислене а то не е типично за кафеви нефтопитеци сякаш пише някой от Русия или Иран а сега сериозно се разработват и натриево-йонни които не искат литий и имат прилични характеристики и доста по-ниска цена
  • #11
    До 10 ( преди 2 години )
    Да. Аз това го говоря още от 2015г. И тука в този сайт съм го писал. И по форуми и социални мрежи. Доста хора ми се смееха и казваха че това са глупости. Нямало как да забранят колите. И сега все още има много хора които си вярват в светлото бъдеще че ще им позволят да карат достъпни електрически коли както сега си купуват идеални автомобили втора ръка с ДВГ за по 5-10 хил. Но вече виждаме че планът си върви. То трябва да си сляп и глух да не го забележиш.
  • #10
    Давос ( преди 2 години )
    Приятели, Вие май не схващате, че целта не е да се премине на електромобили, а постепено да се премахнат личните автомобили. Схемата е елементарна. Забраняват автомобилите с ДВГ и казват, че се преминава на електрички. Задъжават всички да предадат старите коли в депа за рециклиране и ви обещават електрокар в светлото бъдеще. Да, но електрокара не идва, защото суровини няма. Електрокарите повишават цената си в пъти, защото има голямо търсене и в един момент всички обикновени хора сме пешеходци.
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Най-продажната клика са така наричащите се еколози, дебелаци и *** ламтящи за пари и не интересуващи се по никакъв начин от екология.
fallback
Последни