fallback

Първият Saab е от дърво и покрит с боя за обувки

Как се ражда автомобилът на шведската компания, която фалира преди 11 г.? 

Има автомобилни марки, които вече не съществуват, но са оставили трайна следа в историята на индустрията по различен начин. Шведската Saab е от тези, които се помнят с добро и винаги е била синоним на висококачествени и надеждни автомобили. И може би поради тази причина коли на фалирата през 2011 г. компания все още са „в играта“. Наскоро дори в България бе внесен Saab 900 S, който иначе е спрян от производство през 1998 г. А в обявите за продажби на коли втора употреба у нас не са малко офертите за Saab. Тази есен стават 77 години от началото на Saab. Каква е историята на първия автомобил на скандинавците?

 

 

Компанията Saab никога не е била сред големите автомобилни производители. В самото начало на своето съществуване е специализирана в самолетостроенето. Кралските военновъздушни сили на Швеция постоянно изискват нови машини, за да защитят неутралитета на монархията. Заводът Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab, „Шведско акционерно дружество“) е основан през 1937 г. и първоначално се занимава с производство на машини с крила по чужди лицензи, но от началото на 40-те години преминава към собствени разработки. Основно за армията. По време на Втората световна война Швеция формално е неутрална и предлага убежище на преследвани евреи, докато германски колони преминават безпрепятствено през нейната територия в посока Норвегия. И едва по-късно страната се присъединява към лагера на съюзниците.

През 1944 г. на север цари истински мир. Ръководството на Saab осъзнава, че е необходимо да разнообрази своите възможности и да се съсредоточи върху друг, не непременно авиационен пазар. След внимателно обмисляне е решено да обърнат поглед към автомобилната индустрия. Окончателното решение за осъществяването на подобна идея е направена през есента на 1945 г.

 

 

Сравнително малка група дизайнери и техници, водени от главния инженер Гунар Юнгстрьом, започват подготвителна работа по първия прототип на проекта XP92 (вътрешно обозначение X9248) в Линшьопинг, където по това време е базиран автомобилният отдел. Преговорите за сътрудничество с AB Nyköpings Automobilfabrik, която сглобява камиони Chrysler, DeSoto, Plymouth, Fargo и по-късно също Skoda и Standard, се провалят, защото базираната в Nyköping компания използва рамково шаси. Известно време по-късно Saab поема и купува завод за сглобяване на американски, френски, британски и чехословашки автомобили и го превръща в представителство.

Екипът, който няма много опит в автомобилната индустрия, проучва успоредно публично достъпни предвоенни документи и литература, но те не са много удобни и не предоставят необходимата информация. Като цяло групата трябва да научи всичко сама. В края на 1945 г. са създадени първите скици и модели в мащаб 1:25. Разгледан е по-голям автомобил с междуосие 2,75 м и дължина 4,5 м, но с въздушно съпротивление, наполовина по-малко от това на конкурентите. През април 1946 г. се ражда дървен (от елша) модел в естествен размер, който е покрит с черна боя за обувки.

 

 

През лятото на същата година с помощта на специалисти от местната фирма Thorells Kylarfabrik е създаден метален модел - той е от стоманена обвивка с дебелина 1,2 мм и дървена рамка. Оказва се, че фюзелажът не е достатъчно твърд, така че идеята за голям заден прозорец и капак на багажника трябва да бъде изоставена. За боядисването се грижат специалисти от Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ). Първоначално пилотната проба трябва да е синя, но някак си се оказа черна.

14 майстори изграждат колата предимно на ръка, като за каросерията са използвани дървени форми. Интересното е, че от всички членове на екипа само двама имат шофьорска книжка - Юнгстрьом и тест пилотът Ролф Мелде. Готовият автомобил с регистрационен номер E14783 е тестван интензивно от края на лятото на 1946 г. и то в пълна секретност по тесни пътища, мръсни горски, в прах и сняг, било то призори или късно вечер след здрач, за да не привличат внимание. В първата серия от тестове колата изминава около 50 000 км.

 

 

Saab 92 с код 001 включва аеродинамично оформена каросерия с две врати, проектирана от индустриалния дизайнер Сикстен Сейсън, напречно монтиран двигател и задвижване на предните колела. В структурно отношение автомобилът е изпреварил времето си с три десетилетия, когато подобна концепция започва да преобладава.

Saab също се превърна в един от малкото автомобили, които са разработени с помощта на аеродинамичен тунел. И с коефициент на съпротивление от 0,32 могат да се гордеят и много от съвременните автомобили. Освен това колата отговаря на много изисквания за безопасност. Например - купето трябва да поеме по-голямата част от енергията при инцидент, за да защити хората колкото е възможно повече. Отзад най-накрая се появяват два прозореца, въпреки че размерът им е малък. Достъпът до багажното отделение е възможен само отвътре. 

 

 

Заместник генералният директор Свен Отербек формулира изискванията по следния начин: „Колата трябва да е лека, аеродинамична и да побира до 4 души“. Цената трябва да е ниска, защото както Швеция, така и останалата част от Европа, са силно обеднели след войната.

Saab 92001 се задвижва от течно охлаждан двутактов 2-цилиндров двигател DKW с обем 652 куб. см. с чугунен блок и алуминиева глава. Осигурява максимална мощност от 20 к.с. при 3500 об/мин и развива въртящ момент от 57 Нм при 2300 об/мин, за който се грижи тристепенна механична трансмисия. Кокетният Saab с форма на сълза с тегло 765 кг получава необичаен профил, напомнящ напречното сечение на крило. Шасито с напълно независимо торсионно окачване има междуосие 2470 мм и габаритни 3980x1670x1430. Твърди се, че колата може да достига скорост 110 км/ч. „Тъй като формата на автомобила позволява да спестите до 100 л гориво годишно, неговият вид на жаба е напълно оправдан“, казва главният инженер Гунар Юнгстрьом. 30-литров резервоар за гориво е разположен под капака зад двигателя. Воланът е с три спици и получава бежов цвят.

 

 

През юни 1947 г. Saab 92001 е представен на професионалната журналистическа публика и скоро следват други модификации (002, 003 и 004), които вече се различават по външния си вид. Sixten Sason пребоядиса предния капак, черпейки вдъхновение от американските автомобили. Постепенно се ражда появата на производствения модел, фаровете от VW Beetle са заменени с оригиналните. Следващите три екземпляра са представени през същата 1947 г. Общо са изминати на тестове 280 000 км.

Собственият, малко по-мощен двигател на Saab, става достъпен в началото на 1948 г. с обем 764 куб. см. Следващия сезон се ражда козметично модифицирана версия и действителното производство на Type 92 стартира през декември 1949 г. С мощност 18 к.с. колата има максимална скорост 105 км/ч, за което помога и отличната аеродинамика.Формата и носещите повърхности на Saab 92001 са отразени в по-новите модели, включително известната серия 96. Като цяло съдбата на Saab Automobile AB не е лесна - от 1989 г. компанията е под контрола на General Motors, след това е продадена на холандската Spyker, но през декември 2011 г. фалира.

 

 

fallback
  • #2
    /:\ Lancista /:\ ( преди 2 години )
    SAAB не е фалирала! Какви ги дрънкате?? Само леки автомобили спряха да произвеждат и то само защото решението зависеше и бе еднолично взето от General Motors! Та те все още си произвеждат автобуси, камиони, тролеи, трамваи, локомотиви, самолети, авио-двигатели, радари, ракети, боеприпаси, цеви и дори велосипеди! Печалбата им е огромна, а и са компания от Национално Стратегическо Значение за Кралство Швеция, така че е малко вероятно, че дори и невъзможно да фалират някога...
  • #1
    Sweden ( преди 2 години )
    Сааб не е фалирала компания. Прекратиха бизнеса си с производство на автомобили. Самата компания си е съвсем добре и на страхотна печалба от бизнесите, които винаги са били основни за нея.
fallback
Последни