Всеки шофьор знае колко опасно нещо е аквапланингът. Той възниква внезапно, като може да доведе до пълна загуба на контрол и почти винаги се случва при висока скорост. В такава ситуация шофьорът може само да се моли за добър изход. Инженерите на General Motors обаче изглежда са измислили как да се отърват от проблема веднъж завинаги.
Аквапланинг възниква, когато гумите не могат да поемат количеството вода и се образува хидродинамичен клин в контактното петно между колелото и асфалта. Сцеплението се губи поради тънкия слой вода между гумата и пътя. Обикновено това се случва при скорости между 70 и 100 км/ч, въпреки че под въздействието на редица фактори колелото може да се „гмурне“ във водата и до 40 км/ч. Използването на спирачки не решава проблема, а напротив, може само да влоши ситуацията.
Наскоро General Motors е патентовал система, която може да помогне за справяне с аквапланинга. Патентът е озаглавен „Управление на аеродинамичната сила на превозно средство за предотвратяване на аквапланинг“. Както подсказва името, инженерите на американския концерна искат да се справят с проблема с помощта на подобрение по аеродинамиката.
За целта е направена сложна система за активна аеродинамика, която ще бъде инсталирана само на мощни и скъпи модели, но не и на масови автомобили с по-ниска цена. Факт е, че на публикуваните изображение са именно коли от начални класове – старата Honda Civic и ветерана Chrysler Sebring, но в случая това са само илюстрации.
Логиката на системата е доста проста. Аквапланингът се открива въз основа на данни, получени от сензорите за скорост на колелата и сензорите на спирачната система. Ако електрониката открие признаци на аквапланинг, тя ще активира аеродинамичната опашка и ще увеличи притискащата сила. Гумите залепват обратно за пътя и водачът си възвръща контрола над колата.
Аеродинамичният пакет включва активен спойлер, сплитер и дифузьор, както и регулируеми щори в радиатора, на капака и в арките на предните калници. Всички те могат да променят въздушния поток около колата и да регулират притискащата сила. Според информациите, General Motors вече е започнал да внедрява при новите Chevrolet Camaro или Corvette, както и при електрическите си модели.