Базираната в Мичиган компания Our Next Energy (ONE) представи 240 ампер-часова безанодна клетка, която ще бъде част от новата хибридна батерия Gemini. Тя ще позволи на BMW iX да изминава около 1000 км с едно зареждане. Предимството на безанодните клетки е висока плътност на съхранение на енергия, надвишаваща 1000 ват-часа на литър обем.
Още през лятото американският стартъп ONE и BMW подписаха споразумение, резултатът от което ще бъде инсталирането на батерия Gemini в кросоувъра iX. Новата хибридна батерия с двойна вътрешна химия използва с 20% по-малко литий и 60% по-малко графит, но все пак може да осигури пробег до 966 км.
Тайната на ефективността е проста - Gemini комбинира конвенционални литиево-железнофосфатни клетки с безанодни клетки, които имат плътност на съхранение на енергия от 1007 ват-часа на литър обем. В сравнение с литиево-йонните батерии от най-висок клас, те могат да се похвалят със 730 ват-часа на литър обем, въпреки че клетките Amprius със силициеви наночастици от страната на анода постигат 1150 ват-часа.
В същото време клетките без аноди са по-евтини (около 50 долара за кВтч при сегашните 128 долара за стандартна батерия) и са по-лесни за производство, тъй като изискват половината оборудване. Вярно, те също имат по-кратък жизнен цикъл, така че в „чистия“ си вид са неподходящи за използване в електрически превозни средства.
Ако обаче бъдат комбинирани два вида вътрешна химия в една батерия, може да се постигнат невероятни резултати. Редовните LFP клетки ще работят при кратки ежедневни пътувания, докато безанодните ще действат като „удължаване на пробега“ на дълги разстояния. Прогнозираният експлоатационен живот на комбинираната система е повече от 400 000 км.
Масовото производство на блокове Gemini ще започне през 2026 г. Обещава се те да бъдат адаптирани към широка гама от платформи - от автомобили до кросоувъри и камиони.